اقدامات قبل از بارداری شامل چیست؟

اقدامات قبل از بارداری چیست؟ لازم است که خانم ها پیش از اقدام به بارداری یک سری چکاپ ها و آزمایشات را انجام دهند تا از میزان سلامت، وضعیت بدنی و میزان آمادگی خود برای بارداری آگاهی پیدا کنند. این اقدامات شامل مراجعه به پزشک متخصص زنان و زایمان، مشاوره با کارشناسان بررسی های رفتاری، غربالگری، ژنتیک و…. است.

این موارد زمانی بسیار حائز اهمیت هستند که مادر شرایط خاصی مانند اختلالات ژنتیکی در اطرافیان، بارداری در سنین بالا و از این قبیل موارد را داشته باشد.

بایدها و نبایدهای پیش از بارداری

یکی از مهمترین کارهایی که پیش از بارداری باید به آن توجه کنید، مراجعه به پزشک متخصص است. لازم است که از یک پزشک متخصص زنان و زایمان مشاوره بگیرید تا از وضعیت سلامت جسمی خودتان آگاه شوید. پزشک در این مواقع برای افراد یک چکاپ کامل در نظر می گیرد. پس از انجام آزمایش و مشاهده و بررسی نتایج آن بر اساس وضعیت فرد برای او در صورت نیاز، دارو، ویتامین یا مکمل های غذایی تجویز می کند.

 

کلاس های پیش از بارداری

 

تهیه لیست داروهایی که مصرف می کنید

تهیه لیست داروهایی که مصرف می کنید یکی از کارهایی است که پیش از اقدام به بارداری باید انجام دهید. مصرف هر نوع دارویی امکان دارد بر روی روند باردار شدن شما تاثیر بگذارد. با این تفاسیر لازم است که داروهایی را که مصرف می کنید به پزشک خود اطلاع بدهید. ممکن است لازم باشد برخی از داروها را قطع کنید یا دوز مصرف آن را پایین بیاورید. نکته قابل توجه این است که هرگز دارویی را بدون مشورت با پزشک قطع نکنید.

مراجعه به کارشناس ژنتیک

یکی دیگر از اقدامات قبل از بارداری انجام مشاورات ژنتیک است. هنگام مراجعه به مشاور ژنتیک لازم است که بیمارهای ژنتیکی، اختلالات ارثی، بیماری های مربوط به دستگاه تناسلی و… را به او بگویید. لازم است که این کار حتما قبل از حاملگی انجام بگیرد. خانم هایی که تصمیم می گیرند در سنین بالا بارداری را تجربه کنند باید تحت آزمایشاتی قرار بگیرند تا در ارتباط با مشکلات و اختلالات ژنتیکی که احتمال وقوع آن ها وجود دارد مورد بررسی قرار بگیرند.

ویتامین های لازم قبل از بارداری

پیش از اقدام به بارداری لازم است که مصرف قرص های فولیک اسید را شروع نمایید. بهترین تایم برای مصرف قرص های فولیک اسید پیش از حاملگی سه ماه قبل از اقدام است. برخی از متخصصان اعتقاد دارند خانم ها می توانند مصرف قرص های فولیک اسید را از چهل روز تا یک ماه پیش از بارداری شروع کنند. استفاده از فولیک اسید در رشد جنین تاثیر زیادی دارد و موجب می شود که سیستم عصبی او کامل شود.

بهتر است خانم ها قبل از اقدام به بارداری مولتی ویتامین ها و ویتامین A به میزان لازم استفاده کنند. زیرا اندازه بیش از حد آن موجب نقص مادرزادی می شود. لازم است خانم ها برای جذب کلسیم و بهبود استخوان ها تحت نظر پزشک ویتامین های مورد نیازشان را استفاده کنند.

واکسیناسیون پیش از بارداری

حداقل سه ماه پیش از اقدام به بارداری لازم است آزمایشاتی را انجام دهید که شامل:

در پایان باید آزمایشات ادرار انجام شود که اجازه بارداری را به افراد می دهد.

پرهیز از استعمال دخانیات و مصرف الکل

استعمال دخانیات مانند سیگار کشیدن باعث نقص مادرزادی در ریه نوزادان می شود. افرادی که قصد بارداری دارند بهتر است چهل روز قبل از اقدام با انواع دخانیات مثل قلیان و سیگار برای همیشه خداحافظی کنند. افرادی که سیگار می کشند یا مواد مخدر و الکل مصرف می کنند اینک بهترین زمان برای ترک آن است. پژوهش های زیادی در این زمینه انجام گرفته است که ثابت می کند مصرف الکل و استعمال دخانیات موجب زایمان زودرس و سقط جنین می شود. در صورت رعایت نکردن این موارد نوزاد با کمتر از وزن طبیعی به دنیا خواهد.

این نکته را نیز فراموش نکنید که برخی از داروها نیز وجود دارند که علایم آن ها مدت ها پس از بین رفتن علائم آشکار در بدن باقی می مانند.

بر اساس تحقیقات انجام شده در سال های اخیر مصرف دخانیات علاوه بر مشکلات ذکر شده موجب کاهش باروری در زنان و کاهش اسپرم در مردان می شود. حتی در معرض دود سیگار قرار گرفتن موجب کاهش باروری می شود. در زمان اقدام به بارداری لازم است که افراد از مصرف بیش از حد مشروبات الکلی خودداری کنند.

متخصصان عقیده دارند قبل از اقدام به بارداری باید مصرف نوشیدنی های الکلی را کاملا ترک کنید.

 

مصرف دخانیات در بارداری

 

پیروی از یک رژیم سالم غذایی

قبل از اقدام به بارداری یکی از مهمترین کارهایی که باید به آن بپردازید انتخاب یک رژیم غذایی مناسب است. خانم هایی که تصمیم به بارداری می گیرند باید رژیم خود را از بین غذاهای سالم انتخاب کنند. می توانید یک ماه یا چهل روز قبل از اقدام به بارداری این رژیم را تمرین کنید تا در دوران حاملگی و شیردهی به سادگی با آن خو بگیرید. بهتر است از مصرف غذاهای فرآوری شده، فست فودها، غذاهای کنسروی پرهیز کنید. بهتر است رژیم غذایی خود را از میان سبزیجات، میوه ها، لبنیات و پروتئین های حیوانی سالم انتخاب کنید.

مهمترین تست ها و چکاپ هایی که قبل از اقدام به بارداری باید آن ها را انجام دهید

تست ادرار: انجام آزمایشات ادراری بخشی از اقدامات پیش از بارداری بررسی بیماری های کلیوی و وجود عفونت در دستگاه ادرار است. با توجه به این امر اولین تستی که انجام می شود این آزمایش است.

مراجعه به دندانپزشک: لازم است که خانم ها قبل از اقدام به بارداری از سلامت دندان های خود اطمینان حاصل کنند. باید به این نکته توجه کرد که مشکلات دهان و دندان در دوره بارداری می تواند بسیار آزاردهنده باشد. با توجه به اینکه خدمات دندانپزشکی در دوران بارداری دارای محدودیت هایی است لازم است از قبل از اقدام از سلامت دندان های خود مطمئن شوید.

انجام تست پاپ اسمیر یا تست دهانه رحم: یکی از مهم ترین آزمایشاتی که پیش از بارداری حتما باید انجام بگیرد تست پاپ اسمیر است. این تست به عنوان یکی از آزمایشات دوره ای است که زنان جوان باید هر دو سال یکبار انجام دهند. انجام این تست باعث می شود که مادران اطمینان حاصل کنند که برای بارداری مشکلی نخواهند داشت.

بررسی و کنترل وزن: وزن بدن هر فرد متناسب با اندازه و سایز بدنی او محاسبه می شود. در صورتی که از وزن ایده آل برخوردار نباشید پزشک معالج شما با ایجاد تغییراتی در رژیم غذایی تان و داروهایی که تجویز می کند باعث می شود به وزن ایده آل برسید. اهمیت وزن متناسب قبل از بارداری به این دلیل است که امکان دارد سلامت مادر و جنین را به خطر بیاندازد همچنین فرایند زایمان را با مشکل مواجه کند.

غربالگری برای اطمینان از سلامتی مادران: یکی دیگر از مواردی که باید قبل از اقدام به بارداری انجام بگیرد انجام غربالگری جهت سلامت روانی مادران است. در هنگام بارداری مشکلات روانی مثل افسردگی، اختلالات تغذیه ای و اختلالات اضطرابی می تواند مشکل ساز باشد. با توجه به اینکه در طول بارداری بر اثر ترشحات هورمونی نوسانات خلقی افزایش پیدا می کند. این اختلالات امکان دارد با لقاح تداخل داشته باشد. برای اینکه خطرات ناشی از اختلالات کاهش پیدا کند لازم است غربالگری سلامت روان در قبل از اقدام به بارداری و در طول بارداری در هنگام چکاپ یا پس از آن انجام شود.

 

زایمان در آب

 

غربالگری زنان: معمولا پیش از اقدام به بارداری به خانم ها توصیه می شود که برای کنترل سلول های رحمی، تومورها و کیست های خوش خیم، کیست ها یا هر نوع بیماری التهابی که در لگن وجود دارد تست غربالگری را انجام دهند. در این مرحله موارد دیگری مانند بررسی سندروم تنبلی تخمدان، کیست پلی کیستیک تخمدانی، دوره های بی قاعده و هر نوع بیماری دیگری که موجب اختلال در بارداری می شود بپردازند.

تمرینات ورزشی:  قبل از اقدام به بارداری لازم است یک برنامه ورزشی مناسب را دنبال کنید. این تمرینات باعث می شود تا در زمان بارداری بدن سالمی داشته باشید. برنامه ورزشی منظم و صحیح به این شکل است که روزانه 30 دقیقه به ورزش های ملایم مانند دوچرخه سواری، پیاده روی، بدنسازی را انجام بدهید.

برای اینکه انعطاف پذیری بدن تان را افزایش دهید می توانید ورزش هایی مانند یوگا را انجام دهید. فراموش نکنید که ورزش کردن در دوران بارداری نیز مانعی ندارد و توصیه می شود. البته در صورتی که پزشک این مسئله را منع نکرده باشد. در صورتی که تا به حال ورزش نمی کرده اید لازم است که به تدریج ورزش را شروع کنید. برای شروع می توانید از ورزش های ملایم نظیر پیاده روی به مدت 10 الی 20 دقیقه در روز کمک بگیرید.

پرهیز از آلودگی های محیطی: قبل از اقدام به بارداری لازم است مادران از ابتلا به بیماری های عفونی پیشگیری کنند. علی الخصوص بیماری هایی که می تواند در آینده به جنین شما آسیب برساند. برای پیشگیری از ابتلا به بیماری ها لازم است از مصرف برخی از غذاها مانند لبنیات غیر پاستوریزه، پنیر، غذاهای گوشتی که در رستوران ها به صورت سرد سرو می شوند اجتناب کنید. از خوردن ماهی و گوشت نیم پز پرندگان خودداری کنید.

یکی دیگر از مواردی که باید جزو لیست پرهیز غذایی خود قرار بدهید خودداری از مصرف آب میوه های غیر پاستوریزه است. به این دلیل که ممکن است در آن ها باکتری هایی نظیر ای کولای یا سالمونلا وجود داشته باشد. لازم است که در هنگام آشپزی دست های خود را بشویید و دمای فریزر خود را بر روی منفی 18 و دمای یخچال را بین 2 تا 3 درجه سانتیگراد تنظیم کنید تا غذاهای درون یخچال فاسد نشوند.

افرادی که حیوانات خانگی مانند گربه دارند بهتر است  به آن ها قرص ضد انگل بدهند.

بیشتر بخوانید: رابطه جنسی در دوران بارداری

توجه به سیکل عادت ماهیانه و زمان تخمک گذاری

برخی از خانم های باردار قبل از اقدام به بارداری تنها روش های جلوگیری از بارداری را لغو می کنند و منتظر باردار شدن می مانند. پزشکان توصیه می کنند که خانم ها پیش از اقدام به حاملگی باید به محاسبه و ثبت دوره پریودی خود بپردازند. این فرایند باعث می شود که افراد روزهای تخمک گذاری را که امکان باروری در آن ها افزایش پیدا می کند را شناسایی کنند. افراد می توانند با استفاده از نرم افزارهای مخصوص محاسبه تخمک گذاری تاریخ روزهای تخمک گذاری را بهتر تشخیص دهند.

افرادی که قصد دارند این فرایند را با دقت بیشتری انجام بدهند می توانند به تغییرات BBT یا دمای پایه بدن و ترشحات رحم خود توجه کرده و آن ها را ثبت کنند. می توانید با انجام این موارد در طی چند ماه تاریخ دقیق دوزهای تخمک گذاری خود را مشخص کنید. یکی دیگر از روش های تشخیص زمان تخمک گذاری استفاده از کیت های مخصوص است. با استفاده از این کیت ها می توانید از طریق هورمون هایی که در ادرار وجود دارند یا تغییراتی که در کلراید موجود در بزاق دهان یا سطح پوست ایجاد می شود زمان تخمک گذاری خود را تشخیص دهید.

میزان نزدیکی برای باروری

همانطور که می دانید مهمترین عامل باروری در انسان ها و موجودات زنده رابطه جنسی یا نزدیکی است. برخی از افراد مدت ها تلاش می کنند و ممکن است به حدود یک سال زمان نیاز داشته باشند تا باردار شوند. برخی از متخصصان اعتقاد دارند که تعداد نوبت های نزدیکی برای زوج های سالم دو تا سه بار در هفته است.

فراموش نکنید که نزدیکی در دوره تخمک گذاری تاثیر بیشتری دارد. با توجه به اینکه برای اقدام به بارداری محدودیتی برای تعداد دفعات وجود ندارد اما در برخی موارد تعداد دفعات زیاد می تواند احتمال بارداری را کاهش دهد.

در صورتی که آقایان از مشکلات کمبود اسپرم رنج ببرند امکان تاخیر در بارداری وجود دارد. برخی افراد اعتقاد دارند که پوزیشن های خاصی وجود دارد که احتمال بارداری را افزایش می دهند و برخی دیگر باعث می شود که احتمال باروری کاهش پیدا کند.

تقویت رحم

قبل از اقدام به بارداری لازم است از سلامت رحم مطمئن باشید. همانطور که می دانید رحم انسان محل اتصال جفت و ایجاد جنین می باشد. در صورتی که مشکلی در رحم وجود داشته باشد امکان باروری وجود نخواهد داشت. لازم است که برای اطمینان از این موضوع به پزشک متخصص زنان و نازایی مراجعه کنید. مواردی که در ابتدا ذکر شد در تقویت رحم نقش بسزایی دارند.

اقدامات قبل از بارداری برای مردان

پیش از اقدام به بارداری زمانی که بحث بچه دار شدن پیش می آید اکثر پیشنهادات و مراقبت هایی که پیشنهاد می شود مربوط به مادران است. این در حالی است که اکثر مردان این آگاهی را ندارند که سلامت اسپرم نیز به اندازه سلامت رحم و تخمک در بارداری تاثیر دارد تحقیقات در این زمینه هنوز پیشرفت چندانی نکرده است و در گام های نخست است. بر اساس تحقیقات آزمایشگاهی که در سال های اخیر بر روی حیوانات انجام گرفته است زوج های که جنس مذکر به چاقی دچار بودند یا در زمان اقدام به بارداری از غذاهای پرچرب استفاده می کنند احتمال اینکه نوزادان مبتلا به چاقی داشته باشند بیشتر است. مراقبت هایی قبل از اقدام به بارداری برای مردان وجود دارد که لازم است آن ها را انجام دهند. این مراقبت ها شامل:

تحقیقات نشان داده است که مصرف روزانه ویتامین ها برای آقایان باعث می شود که میزان اسپرم و سلامت آن افزایش پیدا کند. لازم است که مردان نسبت به درمان و پیشگیری بیماری های مقاربتی اقدام کنند همچنین سابقه پزشکی و ارثی خانوادگی خود را بررسی کنند.

اقدامات ضروری قبل از بارداری دوم

ممکن است برخی از خانم ها در بارداری اول خود از وضعیت مناسبی برخوردار باشند. نکته مهمی که در این جا وجود دارد این است که انتظار نداشته باشید که بارداری دوم شما بدون مشکل باشد. این وضعیت به صورت برعکس نیز وجود دارد. در بارداری دوم بدن افراد هورمون ها و سطح انرژی همه دستخوش تغییرات زیادی می شود. به این ترتیب بارداری دوم می تواند به عنوان یک چالش جدید باشد. در بارداری دوم نیز زن و مرد باید مراقبت های لازم را انجام دهند.

مطالب مرتبط:

مراقبت های هفته به هفته بارداری

آگاهی از تغییرات بدن در بارداری

چگونه جنسیت جنین را خودمان مشخص کنیم؟

خواندن تمامی مقالات کلینیک نورسته

 

سوالات متداول

 

دقیقا چند وقت پس از قطع جلوگیری امکان بارداری وجود دارد؟

در مورد مدت زمان قطع روش های جلوگیری هیچ زمان قطعی وجود ندارد. این بستگی به شرایط و وضعیت بدنی زوجین دارد.

اهمیت ورزش برای اقدام به بارداری چیست؟

انجام ورزش های سبک امکان افزایش باروری و لقاح پذیری را افزایش می دهد. در صورتی که خانم ها مبتلا به اضافه وزن یا تنبلی تخمدان و کیست پلی کیستیک هستند با انجام ورزش می توانند دوره بارداری بهتری را تجربه کنند.

رابطه میان زمان تخمک گذاری و بارداری؟

برخی از افراد عقیده دارند که با تشخیص زمان تخمک گذاری می توانند شرایط بهتری را برای باردار شدن به وجود بیاورند. بدن افراد در زمان تخمک گذاری تغییرات هورمونی و فیزیکی را تجربه می کنند. لازم است دو روز پیش از تخمک گذاری و یک روز پس از آن نزدیکی انجام بگیرد.

اهمیت تغذیه در قبل از اقدام به بارداری؟

برای داشتن یک پروسه بارداری موفق لازم است که از یک رژیم غذایی سالم پیروی کنید. در صورت وجود مشکلات گوارشی بهتر است ابتدا به درمان اقدام کنید پس از اطمینان از سلامت کامل اقدام به بارداری نمایید. استفاده از سبزیجات ، امگا3، اسید فولیک، آهن ، روی و …. در رژیم بارداری الزامی است.  

دقیقا چند وقت پس از قطع جلوگیری امکان بارداری وجود دارد؟

در مورد مدت زمان قطع روش های جلوگیری هیچ زمان قطعی وجود ندارد. این بستگی به شرایط و وضعیت بدنی زوجین دارد.

اهمیت ورزش برای اقدام به بارداری چیست؟

انجام ورزش های سبک امکان افزایش باروری و لقاح پذیری را افزایش می دهد. در صورتی که خانم ها مبتلا به اضافه وزن یا تنبلی تخمدان و کیست پلی کیستیک هستند با انجام ورزش می توانند دوره بارداری بهتری را تجربه کنند.

رابطه میان زمان تخمک گذاری و بارداری؟

برخی از افراد عقیده دارند که با تشخیص زمان تخمک گذاری می توانند شرایط بهتری را برای باردار شدن به وجود بیاورند. بدن افراد در زمان تخمک گذاری تغییرات هورمونی و فیزیکی را تجربه می کنند. لازم است دو روز پیش از تخمک گذاری و یک روز پس از آن نزدیکی انجام بگیرد.

اهمیت تغذیه در قبل از اقدام به بارداری؟

برای داشتن یک پروسه بارداری موفق لازم است که از یک رژیم غذایی سالم پیروی کنید. در صورت وجود مشکلات گوارشی بهتر است ابتدا به درمان اقدام کنید پس از اطمینان از سلامت کامل اقدام به بارداری نمایید. استفاده از سبزیجات ، امگا3، اسید فولیک، آهن ، روی و …. در رژیم بارداری الزامی است.

نظر شما
تمامی حقوق وب سایت متعلق به نورسته می باشد
کپی رایت 2024 | طراحی وب سایت توسط دارکوب
Tellephone