بهترین موقعیت جفت برای زایمان طبیعی

بهترین موقعیت جفت برای زایمان طبیعی کدام حالت است؟ برخی از افراد با تمام سختی ها و مشکلاتی که زایمان طبیعی دارد ترجیح می دهند از این روش برای به دنیا آوردن فرزندشان استفاده کنند. با توجه به اینکه موقعیت جفت در دوران بارداری دستخوش تغییرات می شود. به همین دلیل پزشک متخصص زنان در سه ماهه دوم بارداری برای خانم های باردار تست آنامالی را پیشنهاد می کند. در سه ماهه سوم بارداری نیز برای تشخیص بهترین موقعیت جفت برای زایمان طبیعی تست انجام می شود.

 

تاثیر جفت روی جنینتاثیر جفت روی جنینتاثیر جفت روی جنین تاثیر جفت روی جنین

 

بهترین جفت در بارداری

بهترین حالت جفت در بارداری می تواند نقش تاثیر گذاری برای اطمینان از سلامت زایمان و ایمنی نوزادان داشته باشد. تنها موقعیتی که باعث می شود برای زایمان طبیعی مشکل ایجاد شود وجود جفت سر راهی یا جفت پایین است. جلوگیری از وقوع این اتفاق بسیار مشکل می باشد. اما پزشک متخصص زنان و ماما می تواند با انجام سونوگرافی از موقعیت جفت آگاه باشد و اقداماتی را که برای یک زایمان سالم نیاز است را پیشنهاد کند. در برخی موارد ممکن است که خانم های باردار با جفت سر راهی یا پایین را در بیمارستان بستری کنند و احتمال سزارین در این موقعیت بسیار زیاد است.

 

بهترین نوع زایمان را برای خود انتخاب کنید

جفت فوندال و جنسیت جنین چیست؟

جفت فوندال در بخش انتهایی یا در قسمت بالای رحم قرار می گیرد. در برخی موارد جفت جنین در عین اینکه می تواند خلفی یا قدامی بودن فوندال هم باشد. در این مدل جفت معمولا جفت در بالای رحم تشکیل می شود و مقداری به سمت جلوی رحم امتداد پیدا کند. همانطور که می دانید جفت به عنوان ارگانی است که در طول بارداری به دیواره رحم می چسبد و به وسیله آن اکسیژن و مواد غذایی را دریافت می کند. پس از اینکه فرایند لقاح به پایان رسید و سلول تخم لقاح یافته به حفره رحم متصل شد پروسه لانه گزینی انجام می شود. در طی این فرایند بلاستوسیست ها که به عنوان توده سلولی حاصل از رشد و تقسیم سلول تخم لقاح یافته می باشند درون دیواره رحم جای می گیرند. نوع جفت بسته به لانه گزینی ایجاد می شود. نکته قابل توجه ای که در این زمینه وجود دارد این است که برخی از افراد اعتقاد دارند که جفت فوندال نشان دهنده این است که جنسیت جنین پسر می باشد. اما تا به حال هیچگونه تایید علمی در این زمینه صورت نگرفته است که آیا شکل گیری این نوع جفت در تعیین جنسیت جنین تاثیری داشته است یا خیر.

 

جفت قدامی و زایمان طبیعی

در ادامه بهترین موقعیت جفت برای زایمان طبیعی به معرفی جفت قدامی می پردازیم. در حقیقت جفت قدامی به این معنا است که شکل گیری جفت در رحم دقیقا در برابر دیواره رحم به شکل طولی انجام می گیرد. معمولا در چکاپ های دوران بارداری یعنی در هفته بیستم بارداری مورد بررسی قرار می گیرد.

در صورتی که جفت به صورت قدامی شکل بگیرد و  این جفت تا هفته 40 ام بارداری در همان حالت باقی بماند و هیچگونه مانعی در برابر دهانه  رحم ایجاد نکند می توانید بدون ایجاد هیچ مشکلی زایمان طبیعی را انجام دهید و الزامی برای سزارین وجود ندارد. در برخی از موارد نادر امکان دارد جفت قدامی دهانه رحم را بپوشاند که در این موقعیت زایمان باید به شکل سزارین انجام بگیرد.

مراقبت های دوران بارداری هفته به هفته

قرار گرفتن جفت در رحم بر روی جنین هیچ تاثیری ندارد. اما حالت قرارگیری جفت می تواند عوارضی را ایجاد کند. همانطور که قبلا اشاره کردیم تشکیل شدن جفت به شکل قدامی امکان دارد باعث ایجاد عوارضی شود که این عوارض را در ادامه مورد بررسی قرار خواهیم داد.

یکی از خطراتی که جفت قدامی در طول بارداری می تواند به وجود بیاورد این است که در هنگام معاینه حرکت های جنین به سختی احساس می شود. جفت قدامی به دلیل اینکه در دیواره جلویی رحم تشکیل شده است می تواند به صورت یک مانع میان جنین و رحم عمل کند. بنابراین مادر در طول دوران بارداری در هفته های مختلف نمی تواند حرکات جنین را احساس کند. در این موقعیت جفت قدامی مانند یک سپر عمل می کند و امکان حس کردن لگد و ضربات شدیدی را که جنین ایجاد می کند را می گیرد.

در صورتی که جفت به صورت قدامی تشکیل شود شنیدن صدای ضربان قلب جنین برای پزشک متخصص زنان و ماما مشکل ایجاد می کند. اما این نوع جفت در سونوگرافی و تشخیص جنسیت جنین اختلالی به وجود نمی آورد.

یکی دیگر از عوارض وجود جفت قدامی به وجود آوردن اختلال در روش های پزشکی می باشد. شکل قرارگیری جفت می تواند در آزمایشات آمینوسنتز اختلال ایجاد کند. در صورتی که جنین در موقعیت بریچ یا نشسته که با عنوان عرضی هم شناخته می شود قرار داشته باشد و جفت در حالت قدامی باشد مشکلاتی به وجود می آورد. اغلب در ماه های آخر بارداری امکان دارد جفت به حالت خلفی بازگردد. در صورتی که این اتفاق رخ بدهد همه این موارد از بین خواهد رفت.

 

نقش جفت در تعیین جنسیت

 

جفت انتریور و زایمان طبیعی

جفت انتریور و زایمان طبیعی که به معنای همان جفت قدامی است می تواند برای زایمان طبیعی مشکلاتی را ایجاد کند. یکی از مشکلاتی که برای این نوع جفت وجود دارد این است که اگر جفت کوتاه یا بلند باشد باید نوزاد را به صورت سزارین به دنیا بیاورید. در این موقعیت امکان دارد که خانم های باردار به دو علت به خونریزی شدید دچار شوند.

بهترین موقعیت جفت برای زایمان را باید در سونوگرافی تشخیص بدهند. اما در برخی موارد مشاهده می شود که جفت دقیقا در جایی قرار گرفته است که متخصص زنان احتیاج به برش دادن شکم مادران باردار داشته باشد. به همین دلیل پزشک متخصص زنان باید یک برش ایجاد کند که بیش از حد معمول بلند است که در کاهش خونریزی تاثیر دارد. در صورتی که جفت پایین قرار گرفته باشد برای برش دادن شکم یک موقعیت مناسب را باید پیدا شود.

یکی دیگر از مشکلاتی که جفت انتریور می تواند برای زایمان طبیعی ایجاد کند این است که فرد در گذشته سزارین داشته باشد. در این موقعیت جفت در محل زخم های قدیمی رشد می کند. این مشکل به صورت بسیار نادر اتفاق می افتد و در سونوگرافی قابل تشخیص می باشد تا به یک زایمان طبیعی کمک کند.

جفت جنین سقط شده

جفت جنین سقط شده چه حالتی دارد؟ معمولا افرادی که در هفته های پنجم و ششم بارداری دچار سقط جنین می شوند مشاهده می کنند که محتویاتی از رحم آن ها خارج می شود که شبیه به بافت و لخته های خون است. در هفته های ابتدایی بارداری به دلیل رشد نکردن، جنین در میان همان خون و بافتی که از رحم خارج می شود قرار دارد.

در صورتی که سقط جنین در هفته نهم بارداری اتفاق بیفتد شما یک کیسه پر از خون را مشاهده خواهید کرد که از رحم خارج می شود. در داخل این کیسه پر از خون یک جنین دو و نیم سانتی متری قرار دارد. در صورتی که سقط جنین در ماه های بالاتر بارداری انجام شود امکان دارد که جفت به خودی خود دفع نشود که در این موقعیت برای دفع آن به تشخیص پزشک از روش های پزشکی مانند کورتاژ و ساکشن کمک می گیرند تا رحم را به صورت کامل تخلیه کنند.

خروج جفت بعد از زایمان طبیعی

در صورتی که زایمان طبیعی به خوبی انجام گرفته باشد و تولد نوزاد به شکل نرمال انجام بگیرد خانم های باردار می توانند خودشان تصمیم بگیرند که مرحله سوم زایمان خود را چگونه انجام بدهند. معمولا افراد پیش از تولد نوزادشان در این زمینه با پزشک یا مامای معالج خود مشورت می کنند. در این موقعیت می توانید از روش مدیریت شده یا روش طبیعی استفاده کنید. در مرحله سوم زایمان رحم می تواند به صورت طبیعی به شکل مجدد شروع به انقباض می کند. همین امر موجب می شود که جفت به شکل کاملا طبیعی از دیواره رحم جدا شود و بیرون بیاید.

در صورتی که بخواهید از روش مدیریت شده استفاده کنید در هنگام تولد نوزاد ماما یک تزریق در ران مادر انجام می دهد که به دفع جفت کمک می کند. در صورتی که مادران در طی دوران بارداری خود از مشکلاتی مانند پره اکلامپسی یا فشارخون بالا برخوردار باشند این تزریقات به احتمال بسیار زیاد از بین اکسی‌توسین یا سینتوسینون، سنتومترین؛ ارگومترین انتخاب می شود. این تزریقات موجب می شود تا انقباضات رحم بازگردد و پرده های جنینی دفع شوند. استفاده از روش های مدیریت شده باعث می شود که خطر خونریزی شدید پس از زایمان نیز به میزان زیادی کاهش پیدا کند.

علائم باقی مانند جفت پس از زایمان چیست؟

در صورتی که یک قطعه بسیار کوچک از جفت درون رحم باقی بماند معمولا به شکل طبیعی از دهانه واژن دفع می شود. در این موقعیت ممکن است پیش از عبور لخته بافتی که از جفت باقی مانده است باعث ایجاد دردهای شکمی شوند. در صورتی که این اتفاق زمانی رخ بدهد که زائو در خانه باشد لازم است سریعا به بیمارستان مراجعه کند. پزشکان در این موقعیت بیمار را تحت معاینه قرار می دهند تا از نبود مشکل اطمینان حاصل کنند. در صورتی که باقی مانده های جفت در رحم بماند علایمی در بیمار بروز می کند که این علایم شامل:

می باشد. در صورتی که این مشکل رخ بدهد پزشک یا ماما بیمار را به سونوگرافی ارجاع می دهد و باقی مانده های جفت در رحم را مورد بررسی قرار می دهند.

جفت جنین در کجا قرار دارد؟

جفت به یک عضو اطلاق می شود که ساختاری شبیه به پنکیک دارد و به دیواره رحم متصل می شود و به وسیله بند ناف به جنین اتصال پیدا می کند. در ماه های آخر بارداری ضخامت این عضو به 22.8 سانتی متر می رسد و ضخامت آن در قسمت مركزي به حدود 2.5 سانتي متر مي رسد.

با استفاده از اين جفت اكسيژن و مواد مغذی مثل: آب، گلوكز، ويتامين ها و …. به بدن جنين تزريق می شود. اين بافت قابليت پردازش مواد زائد را دارد و در کنار آن هورمون هایی را ترشح می کند که باعث تکامل و رشد جنین می شوند. وجود جفت باعث شده است که آنتی بادی هایی به خون تزریق شوند. وجود این آنتی بادی ها باعث می شود که تا زمان دنیا آمدن نوزاد و رسیدن او به سن کافی برای دریافت نوزاد او را در مقابل بیماری های ویروسی و باکتری ها مانند سرخک و دیفتیری محافظت نماید.

جفت به شکل طبیعی شش روز پس از لقاح تشکیل می شود و از همان زمان نیز بهترین موقعیت قرار گرفتن جفت برای زایمان طبیعی نیز مشخص می شود. در این حالت نوزاد شما شبیه به یک توپ توخالی است که از چند صد سلول تشکیل شده است که نام علمی آن بلاستوسیست می باشد است. بلاستوسیست به بخش داخلی رحم متصل می شود و فقط در یک بخش رحم و معمولا در بخش فوقانی به رحم متصل می شود. این فرایند را لانه گزینی می نامند و در فاصله 9 تا 10 روز بارداری کامل می شود.

دیواره جفت از ضخامتی به اندازه یک سلول برخوردار است تنها در یک ناحیه است که ضخامت آن به اندازه سه تا چهار سلول می رسد. سلول هایی که در قسمت داخلی قرار دارند به صورت ضخیم شده عمل می کنند و به رویان تبدیل می شوند. سلول های بیرونی در بخش غشای بیرونی رحم یک کانال ایجاد می کنند و به جفت تبدیل می شوند.

جفت در هنگام بارداری چند نوع هورمون ترشح می کند که باعث می شود به سلامت بارداری کمک برساند این هورمون ها شامل گنادوتروپین جفتی انسانی یا Hcg می شود که جلوی آزاد سازی تخمک ها و عملکرد تخمدان ها را می گیرد و باعث می شود که تخمدان ها را به شکل مداوم به تولید استروژن و پرستروژن تحریک می شوند.

جفت در هفته های 18 تا 20 بارداری به صورت کامل شکل می گیرد اما در تمام مدت بارداری به رشد خود ادامه می دهد. در زمان بارداری وزن جنین به 450 گرم می رسد.

عملکرد جفت چگونه است؟

جفت ها از طریق بافت هایی که در اصطلاح به آن انگشت میکروسکوپیک تشکیل شده از بافت ها اطلاق می شود که از پرزهای جفتی و کوریونیک هستند که از رگ های خونی تشکیل شده اند که به وسیله آن به بند ناف متصل می شوند. این پرزها در هفته ششم بارداری تشکیل می شود. در 12 هفتگی خون مادر فضاهای اطراف جفت را پر می کند. پرزهایی که در جفت وجود دارد عملکردی شبیه به یک فیلتر دارند همین امر باعث می شود که از آسیب رساندن برخی از باکتری و میکروب ها به جنین جلوگیری کنند. این در حالی است که این پرزها به آنتی بادی ها، مواد مغذی و گازها امکان عبور می دهد.

جفت هنگام زایمان چه می شود؟

چند دقیقه پس از اینکه زایمان انجام می گیرد جفت به شکل طبیعی از دیواره رحم جدا شده و به وسیله واژن دفع می گردد. بنابراین خانم ها پس از زایمان چند انقباض را تجربه می کنند که شبیه به درد قاعدگی است.  این مرحله از زایمان معمولا در حدود 5 تا 10 دقیقه زمان می برد. در صورتی که زایمان به شکل سزارین انجام بگیرد پزشک جفت را به شکل دستی خارج می کند.

چه مواد مضری از جفت عبور می کنند؟

در کنار همه موادی مغذی که به کودک انتقال پیدا می کند اما برخی از مواد مضر نیز امکان عبور از جفت را دارند. این مواد شامل نیکوتین، الکل و مواد مخدر، برخی از داروها نظیر داروهای افسردگی می باشد. توجه داشته باشید که برای مصرف الکل در دوران بارداری هیچ سطح ایمنی وجود ندارد. متخصصان توصیه می کنند در هنگام بارداری از مصرف هر نوع الکل خودداری کنید. این مسئله در مورد استعمال دخانیات و سیگار هم وجود دارد. مادران باردار باید در مورد هر نوع دارو یا مکملی که بدون نسخه تجویز می شوند و مادران قصد دارند آن ها را مصرف کنند، با پزشک معالج خود مشورت های لازم را انجام دهند. درست است که جفت در مقابل میکروب و باکتری ها مانند یک سد عمل می کند اما بعضی از ویروس ها و باکتری ها امکان عبور را دارند اما بیشتر این باکتری ها هیچگونه تاثیری بر روی جنین ندارند. اما بعضی از آن ها می توانند برای جنین در حال رشد خطرناک باشد.

سوالات متداول

آیا جفت می تواند بر روی جنسیت جنین تاثیری داشته باشد؟

خیر تا به حال از نظر علمی این موضوع ثابت نشده است

عوارض جفت قدامی چیست؟

این نوع جفت مانند یک سد میان جنین و رحم واقع شده است و موجب می شود حرکات جنین برای مادر و در هنگام معاینات نامحسوس باشد به شکلی که برخی از مادران حرکات و ضربات شدیدی را که نوزاد ایجاد می کند را حس نمی کنند.

آیا امکان دارد حالت جفت در طول دوره بارداری تغییر کند؟

بله

بررسی جفت چگونه انجام می گیرد؟

از هفته 20 ام به بعد پزشکان برای بررسی وضعیت جفت تست سونوگرافی را پیشنهاد می کنند.

جفت بعد از زایمان چه می شود؟

تقریبا 10 دقیقه پس از زایمان جفت از دیواره رحم جدا شده و از طریق واژن بیرون می آید.

4.2/5 - (12 امتیاز)
تمامی حقوق وب سایت متعلق به نورسته می باشد
کپی رایت 2024 | طراحی وب سایت توسط دارکوب
Tellephone