درباره زایمان در آب بیشتر بدانیم

از جمله روش های نوین جهت وضع حمل می توان به زایمان در آب اشاره داشت. این روش اخیرا توجه بسیاری از زنان باردار را به خود جلب کرده است. در این روش فشار روحی و درد به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می کند. به همین دلیل زایمان در آب طرفداران خاص خود را پیدا کرده است. اگر شما هم تمایل به کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه دارید، با ما همراه باشید تا مزایای زایمان در آب، عوارض و خطرات آن را مورد بررسی قرار دهیم.

 

زایمان در آب با نورسته

 

 

آشنایی با زایمان در آب

زایمان در آب در واقع یکی از روش های کمکی زایمان طبیعی می باشد. با این روش مادران درد و فشار کم تری احساس کرده و راحت تر می توانند فرزند خود را به دنیا بیاورند؛ زیرا قرار گرفتن در محیط آب به مادر آرامش داده و با مرطوب نگه داشتن واژن و دهانه رحم، می تواند فرآیند زایمان را راحت تر کند.
دقت داشته باشید که این روش در دوران حاملگی نیاز به آموزش دیدن دارد. معمولا بیمارستان هایی که خدمات زایمان در آب را ارائه می دهند، 8 جلسه آموزشی برای مادران در نظر می گیرند. این جلسات غالبا از هفته بیستم بارداری شروع می شوند. در کنار مراحل زایمان، موارد و نکات دیگری نظیر: تغذیه مناسب در دوران بارداری، نرمش های مناسب برای بارداری، مراقبت های بعد از زایمان طبیعی و … به مادران آموزش داده می شود.

 

مراقبت های هفته به هفته بارداری

 

مزایای به دنیا آوردن نوزاد در آب

زایمان در آب به دلیل مزایای زیادی که دارد، در بین زنان از محبوبیت بالایی برخوردار می باشد. از مهم ترین ویژگی ها و مزایای زایمان در آب می توان به موارد زیر اشاره داشت:

معایب زایمان در آب

زایمان در آب در کنار مزایای خود، معایبی نیز دارد. در ادامه به مهم ترین معایب آن اشاره خواهیم داشت:

نکته: در صورتی که متخصص، زایمان در آب را پیشنهاد دهد جای نگرانی نیست. به این صورت می توانید بدون در نظر گرفتن خطرات احتمالی برای زایمان در آب برنامه ریزی کنید.

خطرات احتمالی زایمان در آب

گاهی اوقات در پروسه زایمان در آب اتفاقات و مشکلات نادری رخ می دهد که مهم ترین آن ها به شرح زیر می باشد:

 

رابطه جنسی در بارداری

 

نکته: طبق بررسی های صورت گرفته، همانقدر که زایمان بر روی تخت بی خطر است، زایمان در آب نیز مطمئن و بی خطر می باشد. با این حال مشورت با دکتر و یا ماما از اهمیت فراوانی برخوردار است.

 

زایمان طبیعی با کیفیت

 

هشدارهای زایمان در آب

اگر تمایل به زایمان در آب دارید، بهتر است در همان ماه های نخست بارداری با پزشک خود مشورت کنید. به این صورت زمان کافی برای پیدا کردن مرکز درمانی مناسب را خواهید داشت. توصیه می کنیم برای برنامه ریزی و مدیریت زایمان در آب از ماما و یا پزشک متخصص ماهری کمک بگیرید.
در صورت عدم وجود امکانات لازم جهت زایمان در آب در بیمارستان های محل زندگی، باید در حمام خانه خودتان این کار را انجام دهید. در مورد زایمان در آب نکاتی وجود دارد که رعایت آن ها از اهمیت فراوانی برخوردار است. در ادامه به این نکات اشاره خواهیم داشت:

چه کسانی می توانند زایمان در آب را تجربه کنند؟

اگر جزو کسانی هستید که بارداری آنها کم خطر بوده و پزشک متخصص معتقد است این روش برای سلامتی شما و جنین بی خطر می باشد، زایمان در آب می تواند برای شما گزینه ای ایده آل و خوب به حساب بیاید. با این حال توصیه می کنیم پیش از رسیدن به روزهای پایانی بارداری در مورد این موضوع با پزشک متخصص خود مشورت کنید و تمام شرایط و جوانب را در نظر بگیرید.
پس از آن می توانید در این مورد تصمیم درست بگیرید و برنامه ریزی کنید.

چه کسانی نمی توانند زایمان در آب را تجربه کنند؟

برخی از مادران نمی توانند کاندیدای مناسبی برای زایمان در آب باشند. به صورت کلی افرادی که دارای مشخصات زیر هستند، نمی توانند زایمان در آب را تجربه کنند:

اگر یکی از عوامل فوق را دارید، توصیه می کنیم از زایمان در آب صرف نظر کنید. چرا که ممکن است سلامتی شما و یا فرزندتان به خطر بیافتد.
در صورتی که مادر به عفونت مبتلا شده باشد، ممکن است این عفونت در آب به نوزاد هم منتقل شود. به همین دلیل در چنین شرایطی زایمان در آب اصلا توصیه نمی شود. همچنین اگر مادر در معرض خطر خونریزی شدید باشد، حضور در استخر می تواند برای او خطرناک باشد؛ زیرا در محیط استخر نمی توان مقدار خون از دست رفته را اندازه گیری کرد.

آیا امکان غرق شدن نوزاد هنگام زایمان در آب وجود دارد؟

بسیاری از مادران در مورد غرق شدن جنین در آب نگرانی هایی دارند. اما باید بدانید که طبق بررسی های صورت گرفته، امکان غرق شدن نوزاد در آب بسیار کم می باشد؛ زیرا جنین در طول دوران بارداری نفس نمی کشد و اکسیژن مورد نیاز خود را از خون مادر دریافت می کند.
در لحظات اولیه تولد نیز نوزاد تا چند ثانیه نفس نمی کشد و مثل زمانی که در رحم است، رفتار می کند. ریه های کودک در زمان ورود به حوضچه زایمان بسته است و آب وارد آن نمی شود. البته این نکته را به خاطر داشته باشید که کودک به محض به دنیا آمدن باید به آرامی روی آب آورده شود و بعد از بیرون کشیدن نوزاد از آب نباید سر او مجددا زیر آب قرار بگیرد.

جمع بندی

برای تصمیم گیری درباره زایمان در آب، توجه به شرایط فیزیکی مادر و نظر پزشک اهمیت بالایی دارد. علاوه بر این انتخاب یک کلینیک معتبر با کادر مجرب و حرفه ای فاکتور دیگری است که میتواند به مادران کمک کند دوران بارداری و زایمان خود را با کیفیت بهتری سپری کنند. در این زمینه میتوانید از خدمات کلینیک نورسته بهره مند شوید.

 

سوالات متداول

 

آیا مادرانی که دو قلو باردار هستند، می توانند در آب زایمان کنند؟

خیر؛ مادرانی که دو قلو و یا سه قلو باردار هستند، نمی توانند زایمان در آب را تجربه کنند.

در صورت وجود عفونت، امکان انتقال آن از طریق آب به نوزاد وجود دارد؟

بله؛ در صورت وجود عفونت، زایمان در آب توصیه نمی شود؛ چرا که امکان انتقال آب از طریق آب به نوزاد وجود دارد.

زایمان در آب چه معایبی دارد؟

از مهم ترین معایب زایمان در آب می توان به آسیب دیدگی مغز بر اثر فقدان اکسیژن زیر آب، امکان دفع جفت برای مادر، بروز عفونت های جدی ناشی از آب آلوده یا ملون، بلعیدن آب توسط نوزاد اشاره داشت.

آیا هنگام زایمان در آب امکان غرق شدن نوزاد وجود دارد؟

امکان غرق شدن نوزاد در آب بسیار کم می باشد؛ زیرا جنین در طول دوران بارداری نفس نمی کشد و اکسیژن مورد نیاز خود را از خون مادر دریافت می کند.

آیا زایمان در آب می تواند درد را کاهش دهد؟

بله؛ یکی از مهم ترین مزایای این روش، کاهش درد زایمان و افزایش آستانه درد و اعتماد به نفس مادر می باشد.

نظر شما
تمامی حقوق وب سایت متعلق به نورسته می باشد
کپی رایت 2024 | طراحی وب سایت توسط دارکوب
Tellephone