زایمان طبیعی و فواید آن

از زمانی که مادران متوجه بارداری خود می‌ شوند، در مورد نحوه تغذیه، تحرک و روش زایمان نگرانی‌‌‌‌‌ هایی دارند. این مسئله کاملا طبیعی است چرا که به سلامتی خود و جنین اهمیت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دهند. زایمان طبیعی یک روش سالم و بدون استفاده از داروهای شیمیایی است. یعنی در این روش نوزاد بدون استفاده از روش‌ های غیر طبیعی به دنیا می‌ آید. معمولا همه مادران برای پیدا کردن روشی مناسب برای زایمان خود از پزشکان متخصص زنان و زایمان مشورت می‌ گیرند. در ادامه این مطلب از کلینیک نورسته به نکاتی در مورد زایمان طبیعی و فواید آن می‌ پردازیم.

 

زایمان در آب با نورسته

 

زایمان طبیعی

مادرانی که زایمان طبیعی را ترجیح داده‌ اند، در زمان وضع حمل به دلیل مشاهده تحمل درد و مقابله با آن احساس رضایت می‌ کنند. در واقع این مسئله روی روحیه مادران تاثیر بسزایی دارد. دقت داشته باشید که زایمان طبیعی گاهی از افسردگی احتمالی بعد از زایمان نیز جلوگیری می‌ کند.
به صورت کلی زایمان طبیعی به آمادگی جسمی و ذهنی احتیاج دارد. به این صورت مادران می‌‌‌ توانند وضع حمل بهتری را تجربه کنند و از سلامت جسمانی خوبی بعد از زایمان بهره مند شوند. همچنین برای اینکه در زمان وضع حمل درد کمتری را تجربه کنید، می‌ توانید زایمان بدون درد را انتخاب کنید.

 

 

دانستنی های بیشتر درباره بارداری: خوراکی های مفید در دوران بارداری

 

فواید زایمان طبیعی برای مادر

همانطور که اشاره شد، زایمان طبیعی دارای مزایای بسیاری می‌ باشد. در ادامه این مزایا را به صورت مختصر مورد بررسی قرار می‌ دهیم.

الگوی شیردهی برای مادران با زایمان طبیعی

مادرانی که زایمان طبیعی دارند، نسبت به افراد سزارین شده خیلی زودتر می‌ توانند اقدام به شیردهی کنند. در واقع به دلیل تاثیرات داروهای بیهوشی و عدم فشار در ناحیه بخیه شده، مادرانی که سزارین می‌ شوند، نیاز به کمک برای در آغوش گرفتن نوزاد خود و شیر دادن به او دارند.
همین مسئله موجب تاخیر چند ساعته در شیر دادن به نوزاد می‌ شود. دقت داشته باشید که این تاخیر می‌ تواند در روحیه مادر تاثیر منفی بگذارد و او را تحت فشار قرار دهد.
جالب است بدانید که در زایمان طبیعی برای در آغوش گرفتن نوزاد و شیر دادن به آن تاخیری وجود ندارد؛ زیرا مادر تحت تاثیر داروهای بیهوشی و درد در ناحیه بخیه شده نیست. به همین دلیل مادر می‌ تواند به راحتی به نوزاد خود رسیدگی کند.

هوشیاری مادران با زایمان طبیعی

از دیگر مزایای زایمان طبیعی می‌ توان به هوشیاری مادر در حین عمل زایمان اشاره داشت. یعنی از هیچگونه داروی بیهوشی برای او استفاده نمی‌ شود. به همین دلیل مادر کاملا هوشیار بوده و می‌ تواند فشار لازم را جهت حرکت نوزاد به مجرای زایمان وارد کند.
دقت داشته باشید که در روش سزارین نیز این فشار برای هدایت نوزاد به سمت مجرای زایمان اعمال می‌ شود.

 

اقدامات قبل از بارداری

 

عدم نیاز به تزریق مواد شیمیایی به مادران با زایمان طبیعی

جالب است بدانید که در ماه آخر بارداری دهانه رحم نرم می‌ شود. در هنگام زایمان، انقباضات رحم افزایش پیدا می‌ کند که این مسئله موجب ایجاد درد زایمان می‌ شود و جنین تحت همین شرایط در لگن مادر جای می‌ گیرد. در این شرایط دهانه رحم کشیده و باز می‌ شود.
سپس جنین به سمت پایین حرکت کرده و می‌ چرخد تا سر او به طرف پایین قرار گیرد. دقت داشته باشید که با هر انقباض رحم نشانه‌‌‌‌‌‌ هایی به مغز ارسال می‌ شود. همین مسئله موجب آزاد شدن هورمون اکسی توسین می‌ شود. با آزاد شدن هورمون اکسی توسین انقباضات رحم افزایش می‌ یابد.
این هورمون در طی زایمان نقش مهمی دارد؛ به نحوی که پس از باز شدن دهانه رحم و در طی زایمان هورمون اکسی توسین آزاد شده و موجب تسهیل زایمان، تحریک نوک سینه و آزاد شدن شیر مادر می‌ شود.
به همین دلیل ترشح این هورمون در زایمان از اهمیت فراوانی برخوردار است. گاهی مادرانی که می‌ خواهند از روش سزارین استفاده کنند، برای شدت گرفتن انقباضات، به تزریق اکسی توسین احتیاج پیدا می‌ کنند.
به این ترتیب روش زایمان طبیعی به دلیل عدم نیاز به تزریق هورمون اکسی توسین برای شدت گرفتن انقباضات و عدم قرار دادن سوند در مثانه از روش سزارین بهتر می‌ باشد.

زمان ترخیص مادران با زایمان طبیعی

از دیگر فواید زایمان طبیعی می‌ توان به زمان ترخیص مادر اشاره داشت. به این صورت که مادران بعد از انجام زایمان طبیعی تنها به مدت 24 ساعت در بیمارستان بستری خواهند بود. پس از گذراندن این زمان طی یک روند خاص، برای اطمینان از وضعیت جسمی و روحی مادر، او را ترخیص می‌‌ کنند.
ولی مدت زمان بستری برای مادرانی که با روش سزارین زایمان می‌ کنند، بیشتر است. در نتیجه آن دیرتر ترخیص می‌ شوند.
در ادامه به روند ترخیص مادرانی که به روش طبیعی زایمان کرده اند، اشاره خواهیم داشت:

عدم بروز بیماری برای مادران بعد از زایمان طبیعی

یکی از مهم‌ ترین مزایای زایمان طبیعی عدم بروز بیماری پس از زایمان می‌ باشد. خطر زخم شدن، بروز عفونت و مشکلاتی از این قبیل در مادرانی که به روش طبیعی زایمان کرده‌ اند، به مراتب کمتر است. ولی برای افرادی که به روش سزارین زایمان می‌ کنند، این خطرات وجود دارد. این را هم در نظر داشته باشید که در زایمان سزارین عواملی مانند پارگی رحم صورت می‌ گیرد که نیاز به پیگیری‌ های فراوانی دارد.

جمع بندی
در این مقاله به مزایای زایمان طبیعی نسبت به سزارین پرداختیم. زایمان در آب یکی از روش‌ های زایمان طبیعی می‌ باشد که بسیار راحت است. همانطور که اشاره شد، در زایمان طبیعی مادر می‌ تواند بلافاصله نوزاد خود را در آغوش بگیرد و به او شیر دهد. در صورتی که این امکان در روش سزارین وجود ندارد. این را هم فراموش نکنید که زایمان طبیعی به دور از آسیب‌ های جسمی و عفونت می‌ باشد. کلینیک نورسته یکی از معتبر‌ترین کلینیک‌ های تخصصی خدمات بارداری و زایمان است. برای اطمینان از روش زایمان خود و انجام معاینات لازم می‌ توانید به این کلینیک مراجعه نمایید.

 

سوالات متداول

 

مدت زمان بستری در زایمان طبیعی چقدر است؟

مادرانی که به روش طبیعی زایمان می‎ کنند، تنها 24 ساعت در بیمارستان بستری می‌ شوند.

مدت زمان بستری زایمان طبیعی بیشتر است یا سزارین؟

مدت زمان بستری در روش زایمان سزارین بیشتر از روش طبیعی است.

آیا امکان بروز عفونت در زایمان طبیعی وجود دارد؟

خیر؛ در زایمان طبیعی امکان بروز عفونت و مشکلات جسمی وجود ندارد.

آیا پس از زایمان طبیعی امکان شیر دادن به نوزاد وجود دارد؟

بله؛ بلافاصله پس از زایمان طبیعی امکان شیر دادن به نوزاد وجود دارد.

آیا در زایمان طبیعی مادر به صورت کامل هوشیار است؟

بله؛ در زایمان طبیعی از هیچگونه داروی هوشی استفاده نمی‌‌ شود و مادر کاملا هوشیار است.

نظر شما
تمامی حقوق وب سایت متعلق به نورسته می باشد
کپی رایت 2024 | طراحی وب سایت توسط دارکوب
Tellephone