علائم اولیه بارداری

بارداری دارای علائم و نشانه‌ هایی است و سونوگرافی و آزمایش‌ های بارداری تنها راه‌ هایی برای تعیین بارداری می‌ باشند. از مهم‌ ترین علائم بارداری می‌ توان به تاخیر در عادت ماهانه (بیش از یک دوره) اشاره داشت. در ادامه این مطلب از مرکز خدمات مشاوره و بارداری نورسته، علائم بارداری را مورد بررسی قرار داده و به موارد مهم در این زمینه اشاره خواهیم داشت.

 

آموزش های دوران بارداری

آغاز علائم بارداری

جالب است بدانید که هفته اول بارداری مطابق با تاریخ آخرین دوره قاعدگی می‌ باشد. این بدان معنا است که آخرین دوره قاعدگی فرد، هفته اول بارداری او محسوب می‌ شود؛ حتی اگر او باردار نباشد! تاریخ زایمان هم با توجه به اولین روز آخرین دوره قاعدگی فرد تعیین و مشخص می‌ شود.
گاها افراد در هفته‌ های اول علائمی ندارند. با این وجود، آن روزها هم جزء 40 هفته بارداری به حساب می‌ آیند. در ادامه به شایع‌ ترین علائم بارداری می‌ پردازیم.

ناخوشی صبحگاهی (حالت تهوع و استفراغ)

معمولا این حالت ها در 4 تا 6 هفته اول رخ می‌ دهد. گاها علاوه بر صبح‌ ها این حالت‌ ها در طی روز هم پیش می‌ آیند؛ ولی دلیل قطعی برای آن پیدا نشده است. برخی از دکترها بر این عقیده‌ اند که هورمون‌ ها می‌ توانند در این حالات موثر باشند.
بسیاری از خانم‌ ها در سه ماهه اول بارداری به صورت خفیف تا شدید تهوع صبحگاهی را تجربه می‌ کنند. گاها این وضعیت در روزهای پایانی سه ماه اول شدیدتر شده و با ورود به سه ماهه دوم کمتر می‌ شود.

حساسیت به بو و بعضی از مواد غذایی

یکی دیگر از علائم ابتدایی در بارداری، حساسیت بویایی می‌ باشد. بر اساس شواهد علمی این حساسیت در سه ماهه اول وجود دارد و به مرور کمتر می‌ شود. حساسیت به بو مسئله مهمی است که باید به آن توجه شود، زیرا می‌ تواند منجر به تهوع شدید و حتی استفراغ شود. گاها این مسئله باعث تنفر از بعضی غذاها نیز می‌ شود.

بارداری و زایمان

تغییرات خلق و خو

میزان استروژن و پروژسترون در دوران بارداری زیاد می‌ باشد. این موضوع می‌ تواند خلق و خوی فرد را تحت تاثیر خود قرار دهد. به همین دلیل فرد در این دوران به شدت احساساتی و واکنش‌ پذیر می‌ شود. به طور کلی تغییرات خلق و خو در دوران بارداری امر شایعی است. به همین دلیل گاها افراد دچار افسردگی، اضطراب و یا حتی سرخوشی می‌ شوند.

فشار خون بالا و سرگیجه

در بسیاری از مواقع در مراحل اول بارداری فشار خون بالا یا طبیعی با کاهش روبرو می‌ شود. این تغییر به دلیل اتساع عروق خونی در فرد می‌ تواند با احساس سرگیجه نیز همراه باشد. تشخیص فشار خون بالای ناشی از بارداری کمی سخت می‌ باشد؛ چرا که در بسیاری از موارد نشان‌ دهنده مشکلات زمینه‌ ای می‌ باشد.

افزایش ضربان قلب

معمولا در هفته‌ های هشتم تا دهم ضربان قلب فرد پر قدرت‌ تر و سریع‌ تر از حالت نرمال می‌ باشد. این حالت به دلیل تغییرات هورمونی در دوران بارداری امری شایع و معمول است. در صورت مشکلات زمینه‌ ای، بهتر است قبل از بارداری با پزشک خود مشورت کرده و مراقبت های پیش از بارداری را آغاز کنید.

تاخیر در قاعدگی

بعد از اتمام پروسه لانه گزینی، بدن شروع به تولید گنادوتروپین جفتی انسانی می‌ کند. در واقع تولید این هورمون به حفظ بارداری کمک می‌ کند. وظیفه دیگر این هورمون متوقف کردن پروسه رهاسازی تخمک های بالغ می‌ باشد. برخی از افراد چهار هفته بعد از بارداری با تاخیر عادت ماهیانه روبه رو می‌ شوند. بهتر است در صورت نامنظم بودن دوره عادت ماهیانه، تست بارداری صورت بگیرد.

لکه بینی

از هفته اول تا چهارم همه چیز در سطح سلولی اتفاق می‌ افتد. پس از لقاح، بلاستوسیست در اندومتر (لایه پوشاننده رحم) لانه گزینی می‌ کند. این پروسه می‌ تواند موجب خونریزی شود که گاها افراد آن را با دوره عادت ماهیانه خفیف اشتباه می‌ گیرند.
نکته: دقت داشته باشید که خونریزی ناشی از لانه گزینی معمولا کمتر از سه روز ادامه دارد و نیازی به درمان ندارد. در این دوره از نوشیدن الکل، کشیدن سیگار و یا مصرف داروهای غیرمجاز که با خونریزی شدید همراه هستند، خودداری کنید.

افزایش درجه حرارت بدن

افزایش دمای پایه بدن می‌ تواند یکی از علامت‌ های بارداری به حساب بیاید. همانطور که می‌ دانید، درجه حرارت مرکزی بدن معمولا در حین ورزش یا در هوای گرم افزایش پیدا می‌ کند. به همین دلیل باید در دوران بارداری آب زیادی بنوشید و با احتیاط بیشتری ورزش کنید.
نکته: با خنک نگه داشتن اتاق خواب می‌ توانید دمای بدن خود را کنترل کنید.

خستگی

دخستگی می‌ تواند در هر زمانی از دوران بارداری احساس شود. این احساس معمولا در اوایل بارداری رخ می‌ دهد؛ زیرا در این دوران سطح پروژسترون بالا رفته و فرد را خواب آلود می‌ کند.
نکته: در هفته‌ های اول بارداری احساس خستگی نرمال می‌ باشد و بهتر است در این زمان به میزان کافی استراحت کنید.

افزایش وزن

افراد معمولا در پایان سه ماه اول با افزایش وزن رو به رو می‌ شوند. دقت داشته باشید که در اوایل بارداری میزان کالری نسبت به رژیم معمول فرقی ندارد؛ در طی زمان این مقدار افزایش می‌ یابد. به همین دلیل در چند ماه اول حدود نیم تا دو کیلو وزن افزایش پیدا می‌ کند.
وزن بارداری عموما خود را در بخش‌ های مختلفی از بدن پخش می‌ کند. این بخش‌ ها به شرح زیر می‌ باشد:

تغییرات سینه‌ ها معمولا بین هفته‌ های چهارم و ششم آغاز می‌ شود. تغییرات هورمونی در این دوران باعث برجسته و متورم شدن سینه‌ ها می‌ شود. گاها این تغییر بعد از گذشت چند هفته و سازگار شدن بدن با هورمون‌ ها برطرف می‌ شود.
در بعضی مواقع تغییرات نیپل و پستان در هفته یازدهم اتفاق می‌ افتد. هورمون‌ ها باعث رشد و بزرگ شدن سینه‌ ها می‌ شوند. گاها آئرول (ناحیه اطراف نوک پستان) بزرگ‌ تر و تیره‌ تر می‌ شود.

سوزش سر دل

در طی بارداری هورمون‌ ها می‌ توانند باعث شل شدن دریچه بین معده و مری شوند. این مسئله موجب نشت اسید معده و سوزش سر دل می‌ شود.

نفخ و یبوست

نفخ معمولا در اوایل بارداری رخ می‌ دهد. این مسئله می‌ تواند به دلیل تغییرات هورمونی باشد. این تغییرات هورمونی منجر به کاهش سرعت دستگاه گوارش شده و فرد با یبوست و انسداد رو به رو می‌ شود.

تکرر ادرار و بی اختیاری

بدن میزان پمپاژ خون را در دوران بارداری افزایش می‌ دهد. این مسئله باعث می‌ شود کلیه‌ ها بیش از حد نرمال به پردازش مایعات بپردازد. دقت داشته باشید که هورمون‌ ها نقش مهم و اساسی در سلامت مثانه دارند. به همین دلیل در زمان بارداری تکرر ادرار و بی‌ اختیاری امری نرمال می‌ باشد.

درخشان شدن و آکنه پوست

در این دوران به دلیل افزایش حجم خون و افزایش سطح هورمون‌ ها، خون بیشتری در رگ‌ ها جریان می‌ یابد. این امر موجب کار کردن بیش از حد غدد چربی بدن می‌ شود. به همین دلیل پوست ظاهری شاداب و براق پیدا می‌ کند. البته در بعضی مواقع این دوران با بروز آکنه همراه می‌ شود.

 

پکیج خدمات زایمان فیزیولوژیک

جمع بندی

بچه دار شدن یکی از تصمیمات مهم و بزرگ در زندگی می‌ باشد و بارداری از زیباترین دوران زندگی به حساب می‌ آید، اما بدن تغییرات زیادی می‌ کند. به همین دلیل آمادگی قبل از بارداری امری ضروری بوده و باید به آن توجه شود. اگر تمایل به بارداری دارید، بهتر است از خدمات مشاوره قبل از بارداری استفاده کرده و این پروسه را با آمادگی کامل روحی و جسمی پشت سر بگذارید.
سلامت روانی هم به اندازه سلامت جسمی در این پروسه از اهمیت فراوانی برخوردار است. شما می توانید با استفاده از پکیج بارداری کلینیک نورسته به سلامتی روانی و جسمی خود کمک کرده و اطلاعات مفید و مهمی را کسب کنید. مشاور قبل از بارداری به شما کمک می‌ کند تا در زمینه زایمان و انتخاب نوع آن (زایمان فیزیولوژیک یا همان طبیعی، زایمان در آب، سزارین) تصمیم درستی بگیرید.

نظر شما
تمامی حقوق وب سایت متعلق به نورسته می باشد
کپی رایت 2024 | طراحی وب سایت توسط دارکوب
Tellephone