قبل از زایمان طبیعی چه مراحلی طی می شود؟

زایمان طبیعی در هر خانمی متفاوت و ممکن است. زایمان شما ممکن است در هر بار بچه دار شدن فرق داشته باشد. اما الگوهایی برای زایمان وجود دارد که برای اکثر زنان صادق است. یادگیری در مورد مراحل زایمان و چیزی که در طول مدت زمان آن اتفاق می افتد، می تواند به شما کمک کند که بدانید پس از شروع زایمان چه انتظاری باید داشته باشید. در این مقاله از کلینیک نورسته قصد داریم با جزییات بیشتری درباره مراحل زایمان طبیعی صحبت کنیم. پس با ما همراه باشید.

 

زایمان طبیعی در نورسته

 

مراحل زایمان طبیعی از شروع درد تا تولد نوزاد

زایمان طبیعی به زایمان از طریق واژن و بدون هیچ گونه مداخله پزشکی اشاره دارد. هر زایمان منحصر به فرد است و ممکن است از مادر به مادر دیگر متفاوت باشد. به طور کلی مراحل مختلفی از زایمان وجود دارد که عبارتند از:

مرحله اول: گشاد شدن دهانه رحم

اولین مرحله زایمان طبیعی زمانی اتفاق می افتد که شما احساس انقباضات مداوم می کنید. این انقباضات با گذشت زمان قوی‌ تر، منظم‌ تر و مکررتر می‌ شوند و باعث باز شدن (گشاد شدن) و نرم شدن دهانه رحم و همچنین کوتاه شدن و نازک شدن (افس) می شوند تا به کودک شما اجازه حرکت را بدهد.

مرحله اول طولانی ترین قسمت از سه مرحله است و به دو مرحله تقسیم می شود:

زایمان زودرس

در طول زایمان زودرس، دهانه رحم شما گشاد می شود. احتمالاً انقباضات خفیف و نامنظم را احساس خواهید کرد. همانطور که دهانه رحم شروع به بازشدن می کند، ممکن است متوجه ترشحات صورتی شفاف یا کمی خونی از واژن خود شوید. این موضوع پلاگ مخاطی است که دهانه رحم را در دوران بارداری مسدود می کند.
برای اکثر مادرانی که برای اولین بار زایمان می کنند، زایمان زودرس حدود 6 تا 12 ساعت طول می کشد.

بیشتر بدانید: مراقبت های هفته به هفته در دوران بارداری

زایمان فعال

زایمان فعال زمانی است که به بیمارستان می روید! این زایمان معمولاً 4 تا 8 ساعت طول می کشد. زمانی شروع می شود که انقباضات شما منظم باشد و دهانه رحم تا 6 سانتی متر گشاد شود. در زایمان فعال انقباضات شما قوی تر، طولانی تر و دردناک تر می شوند. هر کدام حدود 45 ثانیه طول می کشد و می توانند تا 3 دقیقه از هم فاصله داشته باشند.

 

زایمان در آب را در نورسته تجربه کنید

 

مرحله دوم: فشار دادن و زایمان طبیعی

شما نوزاد خود را در مرحله دوم زایمان به دنیا خواهید آورد. زایمان طبیعی ممکن است از چند دقیقه تا چند ساعت طول بکشد تا کودک شما را به بیرون از رحم انتقال دهند. ممکن است برای مادرانی که برای بار اول و زنانی که اپیدورال انجام داده اند، بیشتر طول بکشد.
این مرحله زمانی شروع می شود که دهانه رحم به طور کامل باز شود. مدت زمان این مرحله ممکن است بین چند دقیقه تا چند ساعت یا بیشتر باشد. مادر باید با هر انقباض فشار بیاورد که می تواند منجر به خستگی شود. این مرحله نیز با موارد زیر مشخص می شود:

در مرحله دوم زایمان چه اتفاقی می افتد؟

در مرحله دوم زایمان، دهانه رحم شما کاملا منبسط شده و آماده زایمان است. این مرحله بیشترین کار را برای شما دارد زیرا پزشک از شما می خواهد که شروع به بیرون راندن کودک خود کنید. این مرحله می تواند 20 دقیقه یا چند ساعت طول بکشد.
ممکن است برای مادرانی که برای اولین بار فرزندی را به دنیا می آورند یا داروی اپیدورال را دریافت کرده اند طولانی تر باشد. اپیدورال داروی ضد دردی است که از طریق لوله ای در قسمت پایین کمر تزریق می شود و باعث بی حس شدن قسمت تحتانی بدن شما در حین زایمان می شود. این رایج ترین نوع تسکین درد است که در طول زایمان استفاده می شود. مرحله دوم با تولد نوزاد شما به پایان می رسد.
کاری که می توانید انجام دهید
پزشک مراقبت‌ های بهداشتی از شما می‌خواهد که در طول هر انقباض فشار بیاورید یا ممکن است از شما خواسته شود زمانی که میل به انجام آن را دارید، این کار را انجام دهید.
وقتی زمان فشار دادن می رسد، می توانید موقعیت های مختلف را آزمایش کنید تا زمانی که بهترین حالت را پیدا کنید. می‌توانید در حالت نشستن، زانو زدن حتی روی دست‌ ها و زانوها فشار دهید.

مرحله سوم: زایمان کودک

پس از تولد نوزاد، احتمالاً احساس آرامش زیادی خواهید داشت. جفت معمولاً در 30 دقیقه به دنیا می آید، اما این روند می تواند تا یک ساعت طول بکشد.

برنامه تولد چیست؟

برنامه زایمان مجموعه ای از دستورالعمل هایی است که شما در مورد تولد نوزاد خود انجام می دهید. این شامل مواردی مانند:

زایمان طبیعی در آب

زایمان در آب فرآیند زایمان در وان آب گرم است. برخی از زنان ترجیح می دهند در آب زایمان کنند. تئوری پشت زایمان در آب این است که از آنجایی که نوزاد به مدت 9 ماه در کیسه مایع آمنیوتیک بوده است، زایمان در یک محیط مشابه برای نوزاد ملایم‌ تر و برای مادر استرس کمتری دارد.
ماماها، مراکز زایمان و تعداد فزاینده ای از متخصصان زنان و زایمان معتقدند که کاهش استرس زایمان طبیعی باعث کاهش عوارض جنین می شود. زایمان در آب باید همیشه تحت نظارت یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی واجد شرایط انجام شود.

مزایای زایمان در آب چیست؟

فواید برای مادر

چه خطراتی برای مادر و نوزاد دارد؟

در طول 30 سال گذشته، با افزایش محبوبیت زایمان در آب، تحقیقات بسیار کمی در مورد خطرات زایمان انجام شده است. طبق مقاله ای که توسط کالج سلطنتی متخصصین زنان و زایمان نوشته شده است، ممکن است خطر تئوری آمبولی آب وجود داشته باشد که زمانی رخ می دهد که آب وارد جریان خون مادر شود. اگرچه مجله پزشکی بریتانیا 95 درصد به ایمنی زایمان در آب اطمینان دارد، اما خطر احتمالی آسپیراسیون آب را می بیند.
اگر کودک در مجرای زایمان استرس داشته باشد یا بند ناف پیچ خورده باشد، ممکن است نوزاد نفس نفس بزند و احتمال ورود آب به بینی و دهان نوزاد وجود دارد.
از طرفی هم این موضوع یک اتفاق نادر است زیرا نوزادان معمولاً تا زمانی که در معرض هوا قرار نگیرند استنشاق نمی‌ کنند. آنها به دریافت اکسیژن از طریق بند ناف ادامه می دهند تا زمانی که خود به خود شروع به تنفس کنند یا تا زمانی که بند ناف قطع شود.
خطر اصلی این است که بند ناف ممکن است با آوردن نوزاد به سطح آب بپیچد. با احتیاط هنگام بلند کردن نوزاد تا سینه مادر می توان از این امر جلوگیری کرد.

چه شرایطی برای زایمان در آب ایده آل نیست؟

در این مقاله مراحل و فرایند زایمان طبیعی را مورد بررسی قرار دادیم و اطلاعاتی در زمینه مزایای زایمان در آب یا زایمان بدون درد در اختیار شما قرار دادیم. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره فرایند بارداری و کلیه مراقبت های لازم می توانید از خدمات کلینیک نورسته کمک بگیرید.

 

سوالات متداول

فواید زایمان در آب برای نوزاد چیست؟

محیطی مشابه کیسه آمنیوتیک فراهم می کند.استرس هنگام تولد را کاهش می دهد و در نتیجه باعث افزایش اطمینان و احساس امنیت می شود.

برای کاهش درد مادر برای زایمان چه کاری انجام می دهند؟

مادر داروی اپیدورال دریافت می‌ کند.

آیا تزریق اپیدورال عوارضی دارد؟

زایمان طبیعی کاملا بی‌خطر است و مشکل حادی برای مادر و همینطور نوزاد به وجود نمی آورد.

چرا مادر در بعضی مواقع در زمان زایمان طبیعی روی توپ می‌ نشینند؟

این کار کمک می‌ کند تا دهانه رحم زودتر باز شود و زایمان بدون درد باشد.

نظر شما
تمامی حقوق وب سایت متعلق به نورسته می باشد
کپی رایت 2024 | طراحی وب سایت توسط دارکوب
Tellephone