ویتامین های قبل از بارداری برای زنان و مردان

تغذیه و ویتامین‌ ها قبل از بارداری و دوران بارداری از اهمیت زیادی برخوردار است. هم مردان و هم زنان پیش از اقدام به بارداری باید ویتامین‌ هایی را در برنامه غذایی خود جای داده و به صورت صحیح مصرف کنند. مکمل‌ های ویتامینی در واقع جایگزین کاملی برای تغذیه قبل از بارداری نیستند، اما با این حال مصرف آنها پیش از اقدام به بارداری بسیار مهم می‌ باشد. در ادامه به موارد مهم در این زمینه اشاره خواهیم داشت.

 

آشنایی با خدمات نورسته

ویتامین‌ های ضروری قبل از بارداری

معمولا مصرف ویتامین‌ ها باید سه ماه قبل از اقدام به بارداری آغاز شود؛ زیرا تخمک‌ ها از سه ماه مانده به آزاد شدن شروع به رشد و بلوغ می‌ کنند. خانم‌ هایی که در روزهای اول بارداری هستند و از ویتامین استفاده نکرده‌ اند باید به پزشک مراجعه کنند.

اسید فولیک قبل از بارداری

اسید فولیک یا فولیک اسید و ویتامین B9 روی فعالیت‌ های بدن تاثیر بسیار زیادی دارد. این ویتامین‌ ها در سلامتی سیستم عصبی و خون تاثیر چشمگیری دارند و بدن را در مقابل بیماری‌ های مختلف زیادی مقاوم می‌ کند. به همین دلیل این ویتامین باید قبل از اقدام به بارداری مصرف شود.

تاثیر اسید فولیک یا اسید‌ فولیک پیش از بارداری

کمبود این ویتامین در سه ماه اول بارداری ممکن است خطرات زیادی برای جنین داشته باشد. به همین دلیل قبل از اقدام به بارداری باید اسید فولیک مصرف شود.
نکته: این ویتامین پیش از بارداری نباید بیش از مقدار مجاز استفاده شود.
مصرف اسید فولیک می‌ تواند مانع بروز مشکلات احتمالی جنین مانند شکاف لب و کام، رشد کم در رحم مادر، تولد نوزاد نارس، وزن پایین در زمان تولد نوزاد می‌ شود.
مصرف فولیک اسید موجب سلامتی خون و سیستم عصبی بدن می‌ شود و بدن را در مقابل بیماری‌ های مختلف، نقص های مادرزادی و حتی پوکی استخوان و سرطان مقاوم می‌ کند. به صورت کلی این ویتامین از بیماری و مشکلات مختلفی نظیر برخی سرطان‌ ها، بیماری قلبی، آلزایمر، سکته، پره اکلامپسی جلوگیری می‌ کند.

عوارض مصرف زیاد اسید فولیک قبل از بارداری

به صورت کلی مصرف زیاد اسید فولیک باعث دفع آن از بدن می‌ شود و معمولا مشکلی برای فرد ایجاد نمی‌ کند. با این حال بهتر است در این مورد با پزشک خود مشورت کنید.

بهترین زمان مصرف اسید فولیک

زمان مصرف اسید فولیک باید توسط پزشک مشخص شود. بهتر است 1 ساعت قبل و بعد از خوردن اسید فولیک لبنیات و چای مصرف نشود. در صورت مصرف قرص اسید فولیک یک ساعت قبل خواب و همراه با آب پرتقال می‌ تواند تاثیر بیشتری بگذارد و از حالت تهوع جلوگیری می‌ کند.
در هفته‌ های اول مغز و نخاع جنین تشکیل می‌ شود. این ویتامین می‌ تواند در شکل گیری و رشد مغز و نخاع جنین تاثیر بسیار خوبی داشته باشد. به همین دلیل مصرف اسید فولیک به نوعی ضروری و مهم می‌ باشد.

منابع غذایی اسید فولیک – ویتامین B9

برخی از منابع اسید فولیک به شرح زیر می‌ باشد:

ویتامین ث قبل بارداری

ویتامین C از دیگر ویتامین‌ هایی است که باید در برنامه غذایی زنان و مردان پیش از بارداری قرار بگیرد. مصرف این ویتامین در خانم‌ ها موجب افزایش ترشح هورمون‌ ها می‌ شود و در آقایان باعث افزایش اسپرم می‌ شود. همچنین مصرف این ویتامین باعث پذیرش اسپرم‌ ها از جانب تخمک‌ ها می‌ شود.
ویتامین C باعث قوی شدن DNA اسپرم شده و موجب محافظت از آن می‌ شود. مصرف این ویتامین  تحرک اسپرم را افزایش می‌ دهد تا بتوانند به راحتی مسیر خود به سمت تخمک و لقاح را ادامه دهند. ویتامین C می‌ تواند از اختلالات کروموزومی در نوزاد و سقط جنین جلوگیری کند.
نکته: در بارداری میزان مصرف ویتامین C به صورت روزانه 15 میلی گرم می‌ باشد. مصرف این ویتامین پیش از بارداری برای خانم‌ ها هم حدودا همین مقدار است. در دوران شیردهی ویتامین C به 10 میلی گرم در روز می‌ رسد.

بعضی از منابع ویتامین ث

برخی از منابع ویتامین ث به شرح زیر می‌ باشد:

 

کلاسها و مشاوره های نورسته

مصرف ویتامین E قبل بارداری

این ویتامین هم مثل ویتامین ث باید در برنامه غذایی خانم‌ ها و آقایان در پیش از بارداری قرار بگیرد. دقت داشته باشید که ویتامین E از DNA اسپرم محافظت می کند. این ویتامین مثل یک آنتی اکسیدان قوی در بدن عمل می‌ کند. ویتامین E موجب تنظیم چرخه تخمک گذاری می‌ شود. به همین دلیل خانم‌ ها می‌ توانند به راحتی دوران تخمک گذاری خود را تشخیص داده و برای بارداری اقدام کنند.
استفاده از این ویتامین پیش از بارداری به نوعی الزامی است. مصرف ویتامین E پیش از بارداری موجب افزایش خون رسانی به اندومتر رحم شده و باعث افزایش احتمال لانه گزینی تخمک بارور یا همان جنین می‌ شود.
توجه داشته باشید که مصرف هم زمان ویتامین های E و D3 موجب افزایش احتمال بارداری می‌ شود. مصرف ویتامین E در مردان احتمال بارداری را به طرز چشمگیری افزایش می‌ دهد.

منابع ویتامین E

ویتامین B12 پیش از حاملگی

ویتامین B12 از دیگر ویتامین‌ هایی است که باید پیش از بارداری مصرف شود. استفاده از این ویتامین موجب تنظیم و برقراری تعادل بین تستوسترون و FCH و LH می‌ شود. به همین دلیل مصرف ویتامین B12 امری ضروری است. این ویتامین محلول در آب است و در فرآورده‌ ها و محصولات حیوانی مثل گوشت، تخم مرغ، شیر، پنیر و … وجود دارد.
ویتامین B12 به تشکیل سلول‌ های قرمز خون در خانم‌ های باردار و همچنین ترکیب DNA و سیستم عصبی آنها کمک می‌ کند. افرادی که از غذاهای آماده، فست فود و سیگار استفاده می‌ کنند، معمولا دچار کمبود ویتامین B12 می‌ شوند. دقت داشته باشد که استفاده از این ویتامین باعث افزایش تعداد اسپرم‌ ها در مردان می‌ شود.

کمبود ویتامین b12 در بارداری

کمبود این ویتامین در زمان بارداری می‌ تواند باعث به خطر افتادن سیستم متابولیک نوزاد شود. دقت داشته باشید که عدم استفاده از B12 در رژیم غذایی باعث افزایش احتمال زایمان زودرس در خانم های باردار می‌شود.

منابع ویتامین B12

منابع ویتامین B12 به شرح زیر می‌ باشد:

ویتامین B6 قبل از بارداری

خانم‌ هایی که قصد باردار شدن دارند باید به میزان کافی ویتامین B6 مصرف کنند. دقت داشته باشید که این ویتامین روی چرخه تخمک گذاری تاثیر گذاشته و به آن کمک می‌ کند. پرولاکتین موجود در بدن خانم‌ ها موجب نامنظم شدن سیکل و روند تخمک گذاری می‌ شود. این ویتامین میزان پرولاکتین موجود در بدن خانم‌ ها را کاهش داده و به منظم شدن چرخه تخمک گذاری کمک می‌ کند.
استفاده از ویتامین B6 موجب بهبود ترشح‌ هایی که میزان قند بدن را تنظیم می‌ کند، می‌ شود. همچنین استفاده از این ویتامین موجب از بین رفتن ویار صبحگاهی می‌ شود.

منابع غذایی ویتامین B6

منابع غذایی ویتامین B6 به شرح زیر می‌ باشد:

جمع بندی
آمادگی قبل از بارداری هم باید به صورت روانی و هم به صورت جسمی باشد. آمادگی قبل از بارداری می‌ تواند به زایمان راحت تر کمک شایانی بکند. کلینیک نورسته با در نظر گرفتن پکیج‌ های مختلفی مانند پکیج پیش از بارداری و پکیج بارداری شما را در این پروسه همراه می‌ کند.

02122386879

5/5 - (1 امتیاز)
تمامی حقوق وب سایت متعلق به نورسته می باشد
کپی رایت 2024 | طراحی وب سایت توسط دارکوب
Tellephone