خوراکی های مفید برای تغذیه مادران در دوران بارداری

داشتن رژیم غذایی سالم در دوران بارداری از اهمیت بالایی برخوردار است. زیرا بدن مادر در این دوران تغییرات زیادی می‌ کند و به مواد مختلفی نیازمند است. از این رو خوراکی های مفید برای تغذیه مادران در دوران بارداری جزو عوامل اصلی و بسیار مؤثر بر بهبود روند بارداری و به دنیا آوردن نوزادی زیبا و سالم محسوب می‌ گردند.
ما در این مقاله از مرکز خدمات مشاوره و بارداری نورسته به بررسی رژیم غذایی و خوراکی های مفید در دوران بارداری می‌ پردازیم. اگر شما هم قصد دارید از بایدها و نبایدهای قبل از بارداری و دوران بارداری مطلع شوید، می‌ توانید با این مجموعه همراه باشید.

تعیین جنسیت فرزند خود را به ما بسپارید

خوراکی های مفید دوران بارداری

مادران پس از علائم اولیه بارداری باید ملاحظات و نکات بسیاری را مد نظر بگیرند تا روند بارداری آنها به خوبی سپری شود. یکی از این نکات توجه ویژه به تغذیه در دوران بارداری می‌ باشد. در این دوران بدن مادر با تغییرات فیزیکی و هورمونی مختلفی مواجه می‌ شود، به همین دلیل تغذیه نقشی اساسی در جبران کمبودها و همچنین تقویت بدن مادر و جنین دارد.
در طول بارداری باید مقدار لازم از گروه‌ های غذایی مختلف مانند ویتامین‌ ها، کربوهیدرات‌ ها، پروتئین‌ ها، چربی‌ ها و مواد معدنی و مغذی به بدن شما برسد. در این دوران باید غذاها و خوراکی‌ های سالم و مقوی میل کنید و از خوردن خوراکی‌ هایی که ارزش غذایی ندارند مانند نوشابه، چیپس و … تا حد زیادی خودداری کنید.
مهمترین خوراکی های مفید برای تغذیه مادران در دوران بارداری که می‌ تواند به سلامت مادر و جنین کمک زیادی بکند شامل موارد زیر می‌ شوند:

لبنیات

مصرف لبنیات برای تامین پروتئین‌ های لازم در دوران بارداری اهمیت ویژه دارد. همچنین مواد لبنی بهترین منبع کلسیم محسوب می‌ شوند و فسفر، منیزیوم، روی و ویتامین‌ های گروه ب را که بدن نیاز دارد، به خوبی تامین می‌ کنند. از بهترین و مفیدترین خوراکی ها در تغذیه دوران بارداری ماست یونانی و انواع ماست پروبیوتیک را می‌ توان نام برد. این نوع لبنیات علاوه بر داشتن مقادیر زیادی از پروتئین و کلسیم، دارای باکتری‌ های مفیدی هستند که باعث بهبود عملکرد دستگاه گوارش می‌ شوند.

حبوبات

حبوبات مانند عدس، لوبیا، نخود، سویا و … سرشار از فیبر، پروتئین، آهن، فولات و کلسیم هستند. این گروه غذایی از جایگاه ویژه‌ ای در رژیم غذایی دوران بارداری برخوردار است و به تقویت مادر و جنین کمک شایانی می‌ کند.

غلات

از دیگر خوراکی های مفید برای تغذیه مادران در دوران بارداری می‌ توان به غلات اشاره کرد. غلات مانند نان‌ های سبوس‌ دار، برنج قهوه‌ ای، ماکارونی غنی شده و … منبع غنی فولیک اسید و آهن هستند که بدن در این دوران نیاز فراوانی به آنها دارد.

ماهی سالمون

برای تامین مقدار لازم امگا3 بدن در دوران بارداری می‌ توانید ماهی سالمون مصرف کنید. این ماهی علاوه بر امگا3 سرشار از پروتئین و ویتامین ب نیز می‌ باشد و از جیوه بسیار کمتری نسبت به دیگر ماهی‌ ها برخوردار است. ماهی سالمون را می‌ توانید در دوران بارداری به صورت کبابی، آب پز و یا سرخ شده مصرف کنید. البته دقت نمایید در زمان سرخ کردن آن از روغن‌ های مضر استفاده نکنید.

تخم مرغ

تخم مرغ به خاطر داشتن انواع پروتئین‌ ها، کالری مناسب و آمینو اسیدهای مورد نیاز بدن یکی دیگر از خوراکی‌ های مفید دوران بارداری به شمار می‌ رود. مصرف به اندازه تخم مرغ در دوران بارداری باعث رشد خوب مغز جنین شده زیرا در آن ماده‌ای به نام کولین وجود دارد که در تکامل مغز و افزایش سلامتی تاثیرگذار است.

سیب زمینی شیرین

مصرف سیب زمینی شیرین به دلیل وجود ماده‌ ای به نام بتاکاروتن در آن برای بدن بسیار مفید است. زیرا این ماده در بدن به ویتامین A تبدیل می‌ شود. ویتامین A یکی از مواد اصلی و ضروری برای رشد و نمو سلول‌ ها و بافت‌ های بدن جنین محسوب می‌ شود و برای تکامل آن بسیار حیاتی است.
مصرف روزانه ۱۰۰ تا ۱۵۰ گرم از این ماده غذایی در رژیم بارداری به صورت پخته می‌ تواند همه نیازهای یک مادر باردار را برای ویتامین A تامین کند. علاوه بر این سیب زمینی شیرین دارای فیبر بالایی است و در کاهش قند خون و بهبود عملکرد دستگاه گوارش و جلوگیری از یبوست کمک زیادی به مادر باردار می‌ کند.

سبزیجات

سبزیجات از دیگر مواد خوراکی مفید هستند که در رژیم غذایی مادران در دوران بارداری از اهمیت بالایی برخوردار می‌ باشند. بروکلی، کلم، اسفناج و دیگر سبزیجات دارای مواد مغذی مورد نیاز مادران باردار مانند فیبر، انواع ویتامین‌ ها، کلسیم، پتاسیم و آهن هستند. مصرف سبزیجات علاوه بر تامین کردن مواد مغذی و ویتامین‌ های مورد نیاز بدن در دوران بارداری، بخاطر داشتن آنتی اکسیدان‌ های مختلف باعث عملکرد بهتر سیستم ایمنی و دستگاه گوارش می‌ شود.

 

بیشتر بخوانید: ویتامین های قبل از بارداری برای زنان و مردان

سخن پایانی

مرکز مشاوره و خدمات بارداری و مامایی نورسته آماده است تا بر اساس روش‌ های درمانی و خدماتی روز دنیا از اولین قدم برای مادر شدن تا بعد از تولد نوزاد همراه شما باشد و با ارائه خدمات درمانی، مشاوره و آموزشی تجربه یک زایمان طبیعی راحت و بدون درد را برای شما بانوان گرامی رقم بزند.

سوالات متداول درباره تغذیه مادران در دوران بارداری

برای مادرانی که به تازگی باردار شده‌ اند، ممکن سوالات مختلفی در زمینه‌ های متفاوت پیش آید. از مهمترین سوالاتی که در دوران بارداری در ذهن مادران به وجود می‌ آید، سوالات در زمینه تغذیه را می‌ توان نام برد. در این بخش به بررسی پرتکرارترین و متداول‌ ترین سوالات درباره تغذیه و رژیم غذایی دوران بارداری و پاسخ‌ های آن می‌ پردازیم.

آیا می توان در دوران بارداری از فراورده های گوشتی استفاده نمود؟

در تهیه فرآورده‌ های گوشتی مانند سوسیس، کالباس و … علاوه بر گوشت از افزودنی‌ ها و مواد نگهدارنده استفاده می‌ شود که برای مادر و جنین مضر هستند. از این رو توصیه می‌ شود در زمان بارداری از مصرف فراورده‌ های گوشتی پرهیز گردد.

مصرف نوشیدنی های دارای کافئین در دوران بارداری مجاز است؟

مادران باردار تا حد ممکن باید از مصرف نوشیدنی‌ های کافئین‌دار خودداری کنند. زیرا کافئین موجود در قهوه، شکلات داغ، نوشابه و … تاثیرات منفی بر رشد جنین دارد. اگر نمی‌ توانید مصرف کافئین را حذف و قطع کنید، باید مقدار آن را بسیار کاهش دهید.

در دوران بارداری چه مقدار آب باید مصرف شود؟

آب یکی از مهمترین مواد مورد نیاز بدن در دوران بارداری می‌ باشد، زیرا باعث بهبود عملکرد گردش خون در بدن می‌ شود. از این رو مادران باردار باید روزی شش الی هشت لیوان آب میل کنند. همچنین مصرف مقدار مناسب آب در دوران بارداری از يبوست يا عفونت ادراری كه در حاملگی بسیار شايع می‌ باشند، جلوگيری می كند.

آیا می توان در دوران بارداری از دمنوش های گیاهی استفاده نمود؟

با اینکه دمنوش‌ های گیاهی از نوشیدنی‌ های مفید محسوب می‌ شوند؛ اما ممکن است همه مدل‌ های آن برای مادران باردار مناسب نباشند. بهترین نوشیدنی‌ های طبیعی برای یک خانم باردار، دارچین دم‌ کرده، آب پرتقال، آب لیمو شیرین و آب سیب تازه یا دم‌ کرده سیب است.

بهترین خوراکی مفید برای میان وعده چیست؟

مادران باردار می‌ توانند برای میان وعده خوراکی‌ هایی همچون شیر، کیک خانگی کم چرب، میوه، انواع مغزها، ماست کم چرب و میوه‌ های خشک مصرف کنند.

نظر شما
تمامی حقوق وب سایت متعلق به نورسته می باشد
کپی رایت 2024 | طراحی وب سایت توسط دارکوب
Tellephone