دختر یا پسر؟ چگونه جنسیت جنین را مشخص کنیم؟

به طور کلی تعیین جنسیت جنین پیش از بارداری با آزمایش خون یا IUI صورت می‌ گیرد. در شرایط و حالت عادی بارداری، شانس فرزند پسر یا دختر 50- 50 است. اغلب تعیین جنسیت بستگی به دو نوع گامت مرد دارد. برای مشخص کردن جنسیت جنین روش‌ های مختلفی وجود دارد. ولی بی‌ خطرترین و آسان‌ ترین و در عین حال ارزان‌ ترین روش Selective IUI یا همان آی یو آی انتخابی برای دختر و یا پسر بودن نوزاد است.
در طی سه سال اخیر انجام این کار علی رغم درصد تعریف شده، تا 75 درصد در تعیین جنسیت موفقیت آمیز بوده است.

 

زایمان خوب با نورسته

 

روش های تعیین جنسیت

به صورتی کلی روش‌ های تعیین جنسیت به دو دسته زیر تقسیم می‌ شوند:
● دسته اول با تغییر شرایط محیطی بدن مادر، امکان دختر و یا پسر دار شدن او را افزایش می‌ دهند.
● دسته دوم توسط متخصصی در آزمایشگاه‌ ها و مراکز درمان ناباروری و ژنتیک صورت می‌ گیرد.
نکته: دقت داشته باشید که در این دو دسته روش‌‌‌‌‌‌ های مختلفی وجود دارد. در ادامه آنها را به صورت مختصر مورد بررسی قرار می‌ دهیم.




چرا زایمان طبیعی مفید است؟




روش تغذیه‌ ای

این نکته را به خاطر داشته باشید که نحوه عمل رژیم‌ های غذایی به صورت دقیق مشخص نیست. ولی بر اساس تحقیقات صورت گرفته ممکن است به علت تغییر متابولیسم تخمک و به خصوص یون های سطح خارجی آن بتوانند اسپرماتوزوئید X بالا را به خود جلب کنند.
دقت داشته باشید که زمان‌ بندی مقاربت در این روش بر اساس خصوصیات تخمک و دو نوع اسپرم X و Y و ساختار ساختمانی هر یک از اسپرم‌ ها از جمله شکل، اندازه و وزن هر یک از آنها پایه گذاری شده است، صورت می‌ گیرد.
این را هم در نظر داشته باشید که دور یا نزدیک بودن زمان تخمک گذاری برای مقاربت، ملاک تعیین جنسیت دختر یا پسر است. روش شست و شوی مهبلی در این روش نیز طبق میزان PH واژن و نقش تعیین کننده آن در حرکت اسپرم‌ های X دار با Y دار قلیایی یا اسیدی کردن محیط واژن جهت حرکت نوع اسپرم استفاده می‌ شود.
به عنوان مثال اسپرم‌ های مرد ساز در PH های قلیایی سریع‌ تر حرکت کرده و زودتر به تخمک می‌ رسند.

روش PGD

در حال حاضر این روش تنها روش موجود برای زوجینی است که در معرض داشتن فرزند مبتلا به بیماری‌ های ژنتیکی هستند. البته این روش در واقع یک تکنیک بسیار سخت و گرانقیمت بوده و بر اساس کاشت جنین در رحم صورت می‌‌‌ گیرد.
روش آزمایشگاهی جداسازی اسپرم‌ های X و Y با تکنیک‌ های مختلف اسپرم‌ های X دار (دختر) از اسپرم‌ های Y دار (پسر) در زمان تخمک گذاری، داخل رحم تلقیح می‌ شود. توجه داشته باشید که احتمال رسیدن به جنس مورد دلخواه با این تکنیک ۷۵٪ تا ۸۰٪ است.
جالب است بدانید که امروزه جداسازی اسپرم‌ های X و Y از یکدیگر با تکنیک‌ ها و روش‌ های گوناگونی امکان‌ پذیر است. البته این مسئله در بهترین حالت هم صد در صد نیست. یعنی فقط می‌ توان 75% الی 80% اسپرم مورد نظر را جدا کرد.
همانطور که در ابتدا نیز اشاره شد، Selective IUI یا روش تلقیح اسپرم جدا شده در آزمایشگاه یکی از روش‌ های جدید جهت تعیین جنسیت جنین است. در این روش بعد از دادن نمونه اسپرم توسط زوج در آزمایشگاه، با تکنیک‌ های مختلفی اسپرم‌ های X دار و اسپرم‌ های Y دار جدا می‌‌‌ شوند.
در اصلی‌ ترین تکنیک برای جداسازی، روش گرادیان غلظتی و یا  حرکت اسپرم‌ ها استفاده می‌ شود. بعد از آماده سازی، در اسرع وقت نمونه توسط پزشک متخصص به رحم خانم تلقیح می‌ شود. به این صورت امکان عمل لقاح و تشکیل جنین تسهیل می‌ گردد. فرد یک ربع پس از تلقیح نمونه اسپرم می‌ تواند به کارهای عادی و روزانه خود بپردازد.

تعیین جنسیت جنین با نورسته

 

نکاتی در مورد تغذیه و تاثیر آن در تعیین جنسیت جنین

به طور کلی تغذیه نقش مهمی در تعیین جنسیت دارد، چرا که مواد غذایی ارتباط مستقیمی با کاهش یا افزایش PH رحم دارند. دقت داشته باشید که مواد غذایی حاوی پتاسیم، سدیم، فسفر، آهن و روی موجب افزایش PH رحم شده و نقش بسزایی در پسر شدن جنین دارد.
برای این که PH رحم را افزایش دهید، می‌ توانید از مواد غذایی مانند زردآلو، پسته، سیب، گوجه سبز، خرما، گیلاس، تمشك، توت فرنگی، انجیر، خربزه، گوجه فرنگی، پیاز، زیتون، سیب زمینی، گوشت قرمز و ماهی، برنج، اسفناج، شكلات و موز استفاده کنید.




ویتامین های قبل از بارداری برای زنان و مردان




حال اگر می‌ خواهید جنسیت جنین دختر شود باید از خوراکی‌ هایی که حاوی کلسیم، منیزیم و مس هستند، مثل لبنیات (ماست ،شیر، پنیر)، كلم، قارچ، نخود سبز، لوبیا سبز ،كاهو، جو ، گردو، تخم مرغ و ماکارونی استفاده کنید. این مواد غذایی PH رحم را کاهش داده و احتمال دختر شدن جنین را افزایش می‌ دهد.
بر اساس تحقیقات صورت گرفته، مقدار گلوکز موجود در ترشحات مخاطی دهانه رحم در زمان تخمک گذاری باعث جذب اسپرماتوزوئیدها می‌ شود. به صورت کلی اسپرماتوزوئید پسر دارای قدرت تحرک بیشتری است، به همین دلیل شانس پسر شدن جنین افزایش می‌‌ یابد.
در واقع ترشحات دهانه رحم بیشتر به نفع اسپرماتوزوئید پسر است. به همین دلیل استفاده از میوه‌ های شیرین دارای گلوکز در روزهای تخمک گذاری، محیط را برای جلب اسپرماتوزوئید Y مناسب‌ تر می‌ کند. غذاهایی که قند خون شما را به سرعت بالا می برد، به شرح زیر هستند:

نکته: پیش از شروع رژیم غذایی از عدم وجود ممنوعیت برای اجرای رژیم غذایی اطمینان حاصل کنید. به عنوان مثال رعایت رژیم غذایی برای پسردار شدن در مواردی که فرد دچار ناراحتی‌ های قلبی و نارسایی‌ های کلیوی و فشار خون بالاست، ممنوع است.
همچنین رعایت رژیم غذایی دختر دار شدن برای افرادی که دچار اختلالات عصبی، نارسایی کلیوی و بالا بودن کلسیم خون هستند، ممنوع است.

افرادی که تمایل به پسر دار شدن دارند، می‌ توانند از محلول جوش شیرین رقیق شده برای شست و شوی واژن پیش از نزدیکی استفاده کنند. این را در نظر داشته باشید که کوچکترین موردی می‌ تواند تمام تلاش‌ های شما جهت تعیین جنسیت را از بین ببرد. ولی به صورت کلی رعایت نکات ذکر شده می‌‌‌‌‌‌‌‌ تواند 80 تا 90 درصد به والدین در تعیین جنسیت فرزند خود کمک کند.
در نهایت بهتر است بدون مشورت با پزشک متخصص به صورت خودسرانه از رژیم یا داروی خاصی استفاده نکنید.

جمع بندی

در این مقاله از کلینیک نورسته به بررسی راه‌ های تعیین جنسیت جنین پرداختیم. لازم به ذکر است که هر چیزی می تواند روی تعیین جنسیت جنین تاثیر داشته باشد. پس حتما طبق دستورالعمل‌ های دکتر پیش بروید. کلینیک نورسته یکی از معتبرترین و بهترین کلینیک‌ های بارداری و زایمان است. این کلینیک خدمات مختلف زایمان طبیعی و زایمان در آب را ارائه می‌‌‌‌‌‌ دهد. در صورت تمایل می‌ توانید از دکتر عباسی در این زمینه مشاوره بگیرید.

سوالات متداول

آیا تغذیه می‌ تواند روی تعیین جنسیت جنین تاثیر بگذارد؟

بله؛ تغذیه در تعیین جنسیت جنین نقش بسزایی دارد.

برای دختر دار شدن چه مواد غذایی باید مصرف کنیم؟

حال اگر می‌ خواهید جنسیت جنین دختر شود باید از خوراکی‌ های حاوی حاوی کلسیم، منیزیم و مس هستند مثل لبنیات ( ماست ،شیر، پنیر)، كلم، قارچ، نخود سبز، لوبیا سبز ،كاهو، جو ، گردو، تخم مرغ، ماکارونی استفاده کنید.

برای پسر دار شدن چه ویتامین‌ ها و مواد غذایی باید مصرف شود؟

دقت داشته باشید که مواد غذایی حاوی پتاسیم، سدیم، فسفر، آهن و روی موجب افزایش PH رحم شده و نقش بسزایی در پسر شدن جنین دارد. زردآلو، پسته، سیب، گوجه سبز، خرما، گیلاس، تمشك، توت فرنگی، انجیر، خربزه، گوجه فرنگی، پیاز، زیتون، سیب زمینی، گوشت قرمز و ماهی، برنج، اسفناج، شكلات، موز از جمله مواد غذایی است که می‌ توانید برای پسر دار شدن مصرف کنید.

آیا به صورت مصنوعی می‌ توان محیط رحم را قلیایی و یا اسیدی نمود؟

بله؛ برای تغییر PH واژن و تعیین جنسیت جنین می‌توانید به صورت مصنوعی اقدام به قلیایی و یا اسیدی کردن محیط واژن نمایید. به عنوان مثال افرادی که تمایل به پسر دار شدن دارند، می‌ توانند از محلول جوش شیرین رقیق شده برای شست و شوی واژن پیش از نزدیکی استفاده کنند.

رژیم غذایی تا چند ماه قبل از اقدام به بارداری باید رعایت شود؟

رژیم غذایی حداقل تا دو ماه قبل از اقدام به بارداری باید رعایت شود.

نظر شما
تمامی حقوق وب سایت متعلق به نورسته می باشد
کپی رایت 2024 | طراحی وب سایت توسط دارکوب
Tellephone