بایدها و نبایدهای قبل از بارداری

بارداری شیرین‌ ترین و در عین حال حساس ترین اتفاقی است که ممکن است خانم‌ ها در طول عمر خود آن را تجربه کنند. فرآیند پرورش یافتن یک انسان در بطن انسانی دیگر معجزه‌ ای خارق‌ العاده است. اما بدون شک اگر برای بارداری برنامه خاصی داشته باشید، فرزندی سالم‌ تر و زایمانی راحت‌ تر خواهید داشت. بنابراین مهم است که با بایدها و نبایدهای قبل از بارداری آشنا باشید. در این مطلب سعی می‌ کنیم شما را با این موارد بیشتر آشنا کنیم.

 

پکیج خدمات پیش از بارداری

بایدهای قبل از بارداری

در لیست زیر به مواردی که باید قبل از بارداری به آن توجه داشته باشید، اشاره می‌ کنیم.

وزن مناسب و تناسب اندام

شاید شما هم شنیده باشید که در حین زایمان فشاری معادل شکستن 20 استخوان به طور همزمان به مادر وارد می‌ شود. دردی که تنها با تناسب اندام و وزن مناسب می‌ توانید از عهده آن بر بیایید. شاید فکر کنید که این دو چه ربطی به هم دارند.
تحقیقات نشان داده است خانم‌ هایی که قبل از بارداری ورزش‌ های مناسبی انجام داده‌ اند و تناسب اندام داشته‌ اند، نسبت به خانم‌ های دیگر هم احتمال سقط جنین کمتری داشته و هم این که در حین زایمان درد کمتری داشته‌ اند.
پیش از بارداری خیلی مهم است که وزن خود را در حد تناسب نگه داشته و با ورزش ماهیچه‌ های خود را قوی کنید. قرار است 9 ماه فرزند خود را حمل کنید.
بنابراین باید ماهیچه‌ های لگن و پشت شما با ورزش قوی شوند تا توانایی حمل فرزند خود را داشته باشید. همچنین در نظر داشته باشید که با ماهیچه‌ های قوی و وزن مناسب بهتر می‌ توانید زایمان کنید.

 

مشاوره تعیین جنسیت

مراجعه به پزشک متخصص

متخصصان زنان و زایمان و ماماها تنها برای زمان بارداری شما نیستند. آنها قبل از بارداری نیز در کنار شما بوده و به شما کمک می‌ کنند و با انجام یک چکاپ کامل در مورد نیازهای بدن شما مطمئن می‌ شوند. همچنین با تجویز ویتامین‌ های قبل از بارداری و واکسن‌ های پیش از بارداری که برای شما لازم است، به شما کمک می‌ کنند تا هم فرزندی سالم داشته باشید و هم این که مطمئن باشید در حین بارداری بدن شما با کمبود مواد مغذی یا مشکلات سلامتی جدی رو به رو نمی‌‌ شود.

تغذیه سالم، جنین سالم

اما مهم‌ ترین اصل داشتن یک جنین و نوزاد سالم، تغذیه سالم است. عادات غذایی بد می‌ توانند به راحتی رشد جنین را کند یا حتی متوقف کنند. بنابراین بهترین کار این است که قبل از تصمیم به بارداری عادات بد غذایی خود را اصلاح کنید.
مصرف میوه و سبزیجات تازه، مصرف گوشت و ماهی و رعایت یک رژیم غذایی که شامل خوراکی‌ های سالم است، به طور مستقیم بر روی قدرت باروری شما تاثیرات مثبت داشته و به شما کمک می‌ کند تا در حین بارداری جنین سالم‌ تر و باهوش‌ تری پرورش دهید.

تحقیق در مورد انواع زایمان

شاید به این فکر کنید که هنوز زود است قبل از بارداری به زایمان فکر کنید. اما به من اعتماد کنید، الان بهترین زمان است. شما قرار است تا چند ماه آینده باردار شوید. بنابراین باید با انواع روش‌ های زایمان مانند زایمان اپیدورال، زایمان فیزیولوژیک و حتی سزارین آشنا شده و برای همه آنها آماده باشید.
دانش کافی در این مورد استرس و تنش شما را کاهش داده و به شما کمک می‌ کند تا بیشتر آمادگی برای اتفاقات پیش رو داشته باشید.

نبایدها قبل از بارداری

در بالا به لیستی از کارهایی که باید قبل از بارداری آن را رعایت کنید، اشاره کردیم. اما در ادامه کارهایی را به شما معرفی می‌ کنیم که قبل از بارداری و حین آن نباید آن‌ ها را انجام دهید.

مصرف مواد مخدر

متاسفانه اعتیاد تنها مخصوص آقایان نیست بلکه خانم‌ ها هم درگیر آن می‌ شوند. اگر قصد بارداری و بچه‌ دار شدن دارید، باید حداقل 6 ماه الی 1 سال قبل از اقدام مصرف مواد مخدر را کنار بگذارید.
اگر همسر شما هم به مصرف مواد مخدر اعتیاد دارد، باید از او هم بخواهید ترک کند. مواد مخدر تا مدت‌ ها در خون شما باقی خواهد ماند و بر روی رشد جنین تاثیر منفی دارد. حتی اگر همسر شما معتاد است، باید پیش از اقدام ترک کند، زیرا اعتیاد او نیز بر روی جنین آینده شما تاثیر گذار است.

مصرف یا قطع خودسرانه دارو

برخی از خانم‌ ها برای مشکلات سلامتی خود باید به طور منظم دارو مصرف کنند. اگر شما هم جزو این دسته هستید، پس خودسرانه داروهای خود را قطع نکنید. ممکن است این کار سلامت شما را به خطر انداخته و حتی بر روی باردار شدن شما تاثیر منفی بگذارد.
اگر تصمیم دارید که مادر شدن را تجربه کنید، از مصرف خودسرانه دارو نیز خودداری کنید. زیرا داروها تاثیرات طولانی مدتی روی بدن داشته و ممکن است بدون این که اطلاع داشته باشید باردار باشید و با مصرف خودسرانه دارو به جنین خود آسیب برسانید.

مصرف بیش از اندازه کافئین

مصرف روزانه یک الی دو فنجان قهوه یا نوشیدنی‌ های انرژی‌ زا به طور کلی ضرری برای شما که قصد باردار شدن دارید، نخواهد داشت. اما زمانی باید نگران باشید که در مصرف آنها زیاده روی کنید.
این زیاده روی ممکن است نه تنها سلامت جسمی خودتان را به خطر بیندازد، بلکه بر روی رشد و نمو جنین آینده شما نیز تاثیر گذار است. اگر در مصرف نوشیدنی‌ هایی مانند نوشابه، نوشیدنی‌ های انرژی‌ زا و قهوه زیاده روی می‌ کنید، پیش از اقدام به بارداری آن را کنترل کنید.

استعمال دخانیات

مصرف سیگار و تنباکو به طور مستقیم بر روی بدن شما اثرات سو دارد. این موارد نیز درست مانند مصرف مواد اعتیاد آور هستند. باید پیش از این که اقدام به بارداری کنید، آن را ترک کنید. اگر فکر می‌کنید در حین بارداری و یا قبل از آن مصرف چند سیگار در روز از جانب شما یا همسرتان مشکلی ندارد، سخت در اشتباهید. نیکوتین فرآورده جانبی دخانیات است و برای مدت‌ ها در خون شما باقی می‌ ماند.
نه تنها بر روی بدن شما تاثیرگذار است، بلکه در برخی از موارد روی رشد ذهنی جنین اثر گذاشته و حتی ممکن است باعث سقط آن نیز شود.

مصرف سرخود ویتامین‌ ها و دو برابر کردن مصرف

همان طور که پیشتر اشاره کردیم، بهتر است برای مصرف قرص‌ هایی مانند اسید فولیک و ویتامین‌ ها تحت نظر پزشک باشید. برخی از خانم‌ ها فکر می‌ کنند با افزایش مصرف سالم‌ تر هستند.
این در حالی است که برخی از ویتامین‌ ها اگر بیش از حد مجاز مصرف شوند، نه تنها سودی ندارند، بلکه بر روی رشد جنین تاثیرات بدی خواهند گذاشت. برای مثال ویتامین A اگر بیش از حد مصرف شود، رشد جنین را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

خودداری از مصرف تنقلات مضر

تنقلاتی مانند چیپس، پفک و لواشک ممکن است هر کسی را وسوسه کند. اما اگر تصمیم دارید که باردار شوید، همین الان مصرف آن‌ ها را قطع کرده و به جای آن مواد مغذی مصرف کنید.
تنقلاتی مانند پفک با رنگ مصنوعی تولید می‌ شوند. این رنگ‌ ها و ترکیباتی که دارند می‌ توانند سبب ایجاد بیماری‌ هایی مانند زردی در جنین شوند. همچنین نمک بیش از انداز‌ه‌ ای که این خوراکی‌ ها دارند، می‌ توانند شما را دچار افزایش فشار خون و حتی سقط جنین کنند.

 

تماس با نورسته

 

سخن آخر

در این مطلب سعی کردیم شما را با بایدها و نبایدهای قبل از بارداری که لازم است بدانید، بیشتر آشنا کنیم. بارداری فرآیندی است که قبل از آن باید از نظر روحی و جسمی بدن خود را آماده کنید. چه بهتر که این مهم را تحت نظر یک فرد متخصص انجام دهید. کلینیک نورسته سعی دارد شما را در تمام مراحل بارداری، از آماده شدن برای آن تا بعد از زایمان حمایت کند. می‌ توانید از مشاوره‌ بارداری، خدمات پیش از بارداری و سایر خدمات این کلینیک استفاده کرده و فرزندی سالم را با راحت‌ ترین زایمان به دنیا بیاورید.

نظر شما
تمامی حقوق وب سایت متعلق به نورسته می باشد
کپی رایت 2024 | طراحی وب سایت توسط دارکوب
Tellephone