زایمان بدون درد

مادر شدن و زایمان جزو شگفت‌ انگیزترین مراحلی است که ممکن است این روزها خود را برای آن آماده کرده باشید. اگر کمی تحقیق کرده باشید، متوجه شده‌ اید که چندین نوع زایمان وجود دارد. زایمان طبیعی و سزارین معمولا در ایران بسیار اتفاق می‌ افتند. زایمان طبیعی دارای روش‌ های زیادی است. از جمله زایمان در آب که این روزها به محبوبیت زیادی رسیده است. اما بیشتر خانم‌ ها دنبال پیدا کردن راهی هستند که در حین زایمان دردی را احساس نکند و یا اگر دردی وجود دارد، بسیار کم و قابل تحمل باشد. بهتر است بدانید زایمان بدون درد امکان پذیر بوده و می‌ توانید آن را انجام دهید. در این مطلب بیشتر در مورد آن توضیح خواهیم داد.

 

همچنین بخوانید: بایدها و نبایدهای قبل از بارداری

 

زایمان بدون درد به چه زایمانی گفته می‌ شود؟

بدون شک یکی از بهترین انواع زایمان، زایمان طبیعی است. در این نوع زایمان مادر زودتر بهبود یافته و می‌ تواند پروسه مراقبت از فرزند تازه متولد شده خود را شروع کند. اما چیزی که اغلب خانم‌ ها را به وحشت می‌ اندازد، درد زایمان طبیعی است.
خوشبختانه از سال 1394 در ایران امکان زایمان بدون درد برای خانم‌ های باردار فراهم شده است. اولین زایمان بدون درد و با روش طبیعی در بیمارستان ضیائیان در 3 اردیبهشت 1394 اتفاق افتاد. در روند زایمان طبیعی بدون درد که به روش اپیدورال انجام می‌ شود، مادر کاملا هوشیار است اما درد و فشاری در حین زایمان احساس نمی‌ کند.

چرا زایمان بدون درد را انتخاب می‌ کنند؟

اغلب خانم‌ ها از روند زایمان و دردی که برایشان پیش می‌‌ آید، وحشت دارند. البته این ترس کاملا به جا بوده و حقیقتا درد زایمان بسیار زیاد است. اگرچه به کمک روش‌ ها‌ و آموزش‌ های دوران بارداری مانند ورزش‌ های مناسب بارداری، پیاده روی، تغذیه مناسب و جلوگیری از افزایش وزن زیاد، تا حدی می‌ توان درد را کم کرد، اما باز درد وجود دارد.
به همین دلیل همواره به دنبال راهی هستیم تا این درد را از بین ببریم. خوشبختانه خانم‌ های زیادی از زایمان بدون درد استقبال می‌ کنند. این روش زایمان از درد شدید جلوگیری می‌ کند. حتی جلوگیری از درد در حین زایمان تاثیرات مثبتی بر مادر داشته و از ابتلا به افسردگی و بواسیر نیز جلوگیری می‌ کند.

انواع زایمان بدون درد کدام‌ اند؟

روش‌ های مختلفی برای زایمان بدون درد و انجام آن وجود دارد. این روش‌ ها شامل موارد زیر است:

از بارداری تا زایمان با نورسته

 

در این بین، زایمان اپیدورال محبوب‌ ترین زایمان بدون دردی است که در کشور ایران انجام می‌ شود. روش انجام آن به این صورت است که ابتدا داروی بی‌ حسی به فضای اپیدورال تزریق می‌ شود و در همان دقایق اول بی‌ حسی در رحم اتفاق می‌ افتد. اما برای بی‌ حسی کامل 15 الی 20 دقیقه زمان لازم است.
در حین انجام زایمان متخصص بی‌ هوشی و کارشناس هوشبری حضور داشته و ضربان قلب مادر و جنین و فشار خون به طور مرتب چک می شود.

برای زایمان بدون درد نیاز به کلاس هست

به طور کلی روند زایمان روندی است که نیازمند آمادگی روحی و جسمی کامل مادر است. کلاس‌ های آمادگی پیش از زایمان دقیقا به همین منظور طراحی شده‌ اند. فرقی ندارد شما برای زایمان چه روشی را انتخاب کرده‌ اید،شما به این کلاس‌ ها نیاز دارید.
در این کلاس‌ ها شما می‌ آموزید که چطور از همان ابتدای بارداری از جسم و روح خود مراقبت کرده و چطور می‌ توانید در روز زایمان به خود کمک کنید تا بهترین تجربه را برای زایمان داشته باشید.
در حین زایمان این شما هستید که با حفظ خونسردی و آرامش به خودتان کمک کرده و پروسه زایمان را ساده‌ تر می‌ کنید. استرس و ترس از زایمان می‌ تواند نه تنها بر روی خودتان اثرات بدی بگذارد، بلکه می‌ تواند جان نوزاد را نیز به خطر بیندازد.
حتی در این کلاس‌ ها با نحوه شیردهی به نوزاد نیز آشنا می‌ شوید. این روش‌ ها برای مادرانی که اولین بار است مادر بودن را تجربه می‌ کنند، بسیار مفید است.

آیا استفاده از اپیدورال خطری برای نوزاد ایجاد می‌ کند؟

هنوز اطلاعات کاملی در مورد تاثیر بی‌ حسی اپیدورال بر روی نوزادان وجود ندارد. اما به طور کلی موارد زیادی وجود دارند که می‌ توانند سلامتی نوزاد را در حین زایمان به خطر بیندازند.
اما استفاده از بی‌ حسی توسط فرد متخصص انجام شده و با توجه به وزن مادر و وضعیت دردهای او است که بی‌ حسی تزریق می‌ شود. به طور کلی موضوعی نیست که شما نگرانش باشید. در اتاق زایمان متخصص، پرستار و پزشک زنان و زایمان در کنار شما بوده و در صورت بروز کوچک‌ ترین مشکل، آنها همگی در کنار شما هستند.

 

تماس با نورسته

سخن آخر
ما در این مطلب در مورد زایمان بدون درد با شما صحبت کردیم. همچنین توضیح دادیم که روند این نوع زایمان چطور بوده و چطور می‌ توانید برای بهتر شدن روند زایمان طبیعی و بدون درد خود همکاری کنید.
در نظر داشته باشید که کمک گرفتن از یک دکتر همراه و شرکت در کلاس‌ هایی که برای خانم‌ های باردار برگزار می‌ شود، نقش زیادی در آموزش و کمک شما دارد. بنابراین داشتن یک دکتر خوب و همراه بخشی از زایمان را ساده‌ تر خواهد کرد. از یک پزشک خوب کمک گرفته و در کلاس‌ ها شرکت کنید تا هم با روش‌ های مختلف زایمان آشنا شوید و هم این که بهتر با روند زایمان آشنا شوید. این موارد روند زایمان را برای شما ساده‌ تر کرده و استرس و ترس شما را نیز از بین می‌ برد.

سوالات متداول

زایمان اپیدورال جزو چه زایمان‌ هایی است؟

زایمان اپیدورال در واقع به کمک بیحسی انجام شده و جزو زایمان‌ های طبیعی به حساب می‌ آید.

زایمان طبیعی بدون درد بیشتر از زایمان طبیعی با درد طول می‌ کشد؟

روند زایمان در هر دو مورد یکی بوده و تنها در روش بدون درد از یک آمپول بی‌ حسی در بخش نخاع استفاده می‌ شود.

زایمان بدون درد برای همه مادران مناسب است؟

استفاده از روش زایمان بدون درد برای همه مادران مناسب است؛ مگر این که پزشک تشخیص دهد که مادری دچار برخی مشکلات باشد و این مشکلات مانع استفاده از بی حسی شوند.

هزینه زایمان طبیعی بدون درد چقدر است؟

به طور کلی هزینه مشخصی برای این نوع زایمان وجود ندارد. تمامی هزینه‌ های تمام شده به بیمارستانی که زایمان انجام می‌ شود، بستگی دارد.

عوارض زایمان بدون درد چیست؟

زایمان بدون درد اگر با روش اپیدورال اتفاق بیفتد، عوارض چندانی ندارد. به طور کلی زایمان بدون درد به دلیل استفاده از بی‌ حسی می‌ تواند کمی احساس گنگی و سر درد به مادر وارد کند.

نظر شما
تمامی حقوق وب سایت متعلق به نورسته می باشد
کپی رایت 2024 | طراحی وب سایت توسط دارکوب
Tellephone