آموزش مشاوره های بارداری

مشاوره قبل از بارداری به والدین کمک می کند تا قبل از اینکه نسبت به فرزند آوری اقدام نمایند از لحاظ ذهنی و جسمی آمادگی لازم را به دست آورند. مشاوره پیش از بارداری به زوج هایی که قصد بارداری دارند کمک می کند تا از استرس و اضطراب دوران حاملگی به راحتی گذر نموده و از این دوران لذت ببرند. اما فواید مشاوره قبل از بارداری برای زوج ها چیست و چه مواردی در این برنامه به پدران و مادارن آینده آموزش داده می شود؟ نقش همراهی یک پزشک آیا موجب افزایش شانس بارداری زوجین می شود؟

مشاوره قبل از بارداری چیست؟

مشاوره قبل از بارداری، یک برنامه مدون پیش از دوران حاملگی است که در جلسه اول ملاقات با پزشک متخصص زنان و زایمان شما در مورد وضعیت جسمی و روحی خود با پزشک صحبت می کنید. در این جلسه پزشک در ابتدا کارنامه جامعی از تاریخچه پزشکی شما دریافت خواهد کرد و در مورد داروهایی که مصرف می کنید یا سبک زندگی که دارید با شما بحث خواهد نمود.
پزشک سوالات متعددی در مورد سابقه پزشکی شما، سابقه پزشکی خانوادگی، سابقه پزشکی همسرتان از شما خواهد پرسید. همچنین رژیم غذایی، ورزش و عادات سبک زندگی می‌تواند در بارداری شما تاثیر بگذارد به همین خاطر ممکن است برخی از آزمایشات قبل از بارداری، معاینه فیزیکی و مشاوره ژنتیک برای شما تجویز گردد.
فکر کردن و برنامه ریزی بارداری همیشه گامی عالی برای تبدیل شدن به یک مادر و نوزاد سالم است! مشاوره قبل از بارداری به شما کمک می کند تا حد ممکن سالم باشید.

آیا هر زنی باید مشاوره پیش از بارداری دریافت کند؟

در طول مشاوره و زمانی که برای بارداری تحت نظر پزشک هستید می توانید به درستی دوره های قاعدگی خود را پیگیری کنید. شما در این دوره باید هر چند وقت یکبار آزمایش های بارداری را انجام دهید و از برخی ویتامین های قبل از بارداری و مکمل های غذایی دارویی برای دستیابی به نتیجه بهتر استفاده کنید. بنابراین همه زنان قبل از اقدام به بارداری می توانند از توصیه های رژیم غذایی، نکات ورزشی و مشاوره قبل از حاملگی استفاده نمایند.
هر چند معاینات و مشاوره پیش از بارداری برای بانوانی که می خواهند برای اولین بار مادر شوند یا دارای سن بالای 35 سال هستند و یا از بیماری خاصی همچون دیابت، فشارخون، HIV رنج می برند ضروری و اجباری است. اگر این افراد قصد باردار شدن دارند باید قبل از اقدام با یک پزشک حاذق صحبت نموده تا سلامت خود و جنین را در طول بارداری تضمین نمایند.

آیا حضور همسر در جلسات مشاوره بارداری لازم است؟

بهتر است حداقل در یک یا دو جلسه مشاوره قبل از بارداری همسر شما در مطب پزشک حضور داشته باشد. این کار به آنها کمک می کند تا یاد بگیرند که برای یک حاملگی سالم و افزایش شانس بارداری چه کارهایی می توانند انجام دهند.
آنها در طول این جلسات متوجه می شوند که برای مراقبت های پیش از بارداری چه چیزی را باید از همسر خود انتظار داشته باشند و از چه چیزهایی باید به طور جدی اجتناب نماید. همچنین مردان در طول مشاوره قبل از بارداری کاملا متوجه می شوند که مهمترین وظیفه آنها حمایت عاطفی، مادی و معنوی از همسرشان است تا صاحب فرزند سالم تری شوند.

فواید مشاوره قبل از بارداری چیست؟

مادرانی که قبل از بارداری به پزشک زنان مراجعه می نمایند در حقیقت تمام تلاش خود را برای داشتن بارداری و نوزادان سالم انجام می دهند. به همین خاطر پزشک با انجام معاینات پیش از بارداری وضعیت سلامت مادر را بررسی می کند و در صورت لزوم مصرف برخی از ویتامین ها را برای وی تجویز می نماید.
این کار به همه مادران به خصوص افرادی که قصد دارند برای اولین بار حس مادر بودن را تجربه کنند و افرادی که از بیماری خاصی رنج می برند، کمک می کند:
• در طول دوران حاملگی از رژیم های غذایی مغذی برخوردار شوند.
• به صورت منظم و اصولی ورزش کنند و از تحرکات پرخطر اجتناب نمایند.
• در طول حاملگی و حتی قبل از بارداری احساس امنیت بیشتری داشته باشند.
• مادر و جنین در طول دوران حاملگی از سلامت بالایی برخوردار گردند.
• در صورت مبتلا بودن مادر به بیماری واگیردار خطرناک مشاوره قبل از حاملگی به آنها کمک می کند تا جنین به این عارضه دچار نشود.
• تعیین زمان بندی مناسب برای حاملگی و افزایش شانس بارداری

تست های قبل از بارداری چه کمکی به مادر و پزشک می کند؟

معاینات پیش از بارداری به شما کمک می کند تا از وضعیت دقیق پزشکی خود مطلع شوید و در صورت لزوم پیش از اقدام به حامله شدن به دنبال درمان بیماری های خود باشید. آزمایشات قبل از بارداری اطلاعات دقیقی از وضعیت سلامت، سوابق بیماری های خانوادگی شما را در اختیار پزشک قرار می دهد. برخی از این اطلاعات شامل موارد زیر هستند که در طول معاینه قبل از بارداری مشخص می شود.
• انجام غربالگری های عمومی و بررسی آزمایش پاتولوژی به شما کمک می کند تا از فشار خون بالا، کم خونی، مالاریا، سیفلیس، عفونت دستگاه ادراری، عفونت HIV، سوء تغذیه، کمبود ویتامین ها و ریزمغذی ها و… در بدن خود مطلع شوید.
• انجام آزمایشات و غربالگری مامایی شامل اسکار رحم، تظاهرات غیرطبیعی، پارگی زودرس پرده ها، حاملگی چند قلویی، خونریزی غیرطبیعی (متروراژی) را برای پزشک تشریح می کند.
• بررسی واکسن های دریافتی کمک می کند تا پزشک از ابتلا مادر و جنین به بیمارهایی همچون سرخجه، کزاز، مالاریا و… راحت باشد.

در طول معاینات قبل از بارداری کدام موارد بررسی می شود؟

در طول جلسات مشاوره قبل از بارداری پزشک جوانب مختلف زندگی شما را به صورت کاملا دقیق بررسی می نماید. در صورتی که در یکی از جوانب فیزیکی یا عاطفی دچار مشکل باشید، پزشک سعی خواهد نمود با روش های متعدد درمانی قبل از آغاز فرایند حاملگی این مشکل را رفع کند.
• بررسی و صحبت نمودن در احساس عمومی در مورد بارداری و پیدا کردن مشکلات و نگرانی های شما در این زمینه بسیار مهم است.
• صحبت کردن و بررسی وضعیت خانوادگی، انجام غربالگری های جنسی، خشونت خانگی و میزان فعالیت حرفه ای یا تحرکات روزانه شما اطلاعات بسیار زیادی در مورد روحیات و شخصیت شما به پزشک ارائه می دهد.
• بررسی تاریخ آخرین قاعدگی به پزشک کمک می کند تا زمان تخمک گذاری شما را تعیین نماید تا از این طریق افزایش شانس بارداری فراهم گردد.
• بررسی سابقه مامایی و جراحی، تعداد حاملگی های قبلی، عوارض حین بارداری، وضعیت زایمان قبلی (خونریزی، عفونت، نارس بودن، زایمان زودرس، سقط جنین خود به خود یا القایی به پزشک کمک می کند تا توصیه های کارآمدتری در طول مشاوره قبل از بارداری به شما ارائه دهد.
• تعداد فرزندان، زنده و مرده، نحوه زایمان به صورت سزارین یا زایمان واژینال و شکایات فعلی شما از درد لگن، انقباضات، تب، علائم ادراری، خونریزی واژن، ترشحات غیر طبیعی واژن در معاینات قبل از بارداری کاملا حائز اهمیت است.

مادر قبل از بارداری باید کدام یک از واکسن ها را دریافت کرده باشد؟

برخی از بیماری های واگیردار در طول تاریخ موجب شده تا بقای بشریت با خطر مواجه شود به همین خاطر پزشکان با تولید واکسن از ابتلا افراد به این عارضه جلوگیری کرده اند. اگر قصد دارید که در آینده ای نه چندان دور باردار شوید باید قبل از اقدام به این کار واکسن های ضروری و مهم را دریافت کنید.

سرخجه و سرخک

اگر دو دوز واکسن ضد سرخجه دریافت نکرده‌اید یا آزمایشات پزشکی شما نشان می دهد که آنتی‌بادی این بیماری را در خون خود ندارد، پیشنهاد می‌شود تا واکسن سرخجه را دریافت نمایید تا سلامت شما و کودکتان در طول دوران حاملگی تضمین شود.

هپاتیت C

به عنوان یک زن باردار ممکن است در معرض عفونت قرار گرفته باشید، باید از نظر هپاتیت C معاینه شوید. چرا که این بیماری خطرناک می تواند سلامت شما و کودکتان را تهدید نموده و مشکلات بسیار زیادی برای شما در دوران حاملگی ایجاد کند.

توکسوپلاسموز

اگر گربه یا حیوان خانگی دارید یا بلافاصله قبل یا در طول بارداری از گشتی در سواحل و مناطق مدیترانه زده آمده اید بهتر است این واکسن را دریافت نمایید تا سلامت و ایمنی بدن شما افزایش یابد و به حد مطلوب برسد.

کلامیدیا

کلامیدیا یک عفونت مقاربتی در اندام های تناسلی است که می تواند در مجرای ادرار، رحم و لوله های فالوپ ایجاد شود. کلامیدیا همیشه علائمی ایجاد نمی کند و عمدتا افراد زیر 25 سال که دارای شرکای جنسی متعدد هستند را درگیر می کند.

دیابت بارداری

اگر سن شما بالاتر 25 سال است و در معرض خطر ابتلا به دیابت بارداری هستید؛ قطعا پزشک برای بررسی وضعیت دقیق شما آزمایش تحمل گلوکز خوراکی (OGTT) به شما پیشنهاد خواهد کرد. این آزمایش به شما و پزشکتان کمک می کند تا درصد دیابت بارداری را تخمین بزنید. در صورتی که پیش از بارداری یا در حین حاملگی مبتلا به دیابت غیر مورثی هستید پزشک از رژیم غذایی دوران بارداری برای کنترل این بیماری کمک خواهد گرفت.
اگر تمام توصیه های پزشکی را به طور دقیق انجام دهید و رژیم غذایی عاری از قند، کربوهیدارت و چربی های اشباع را دنبال کنید قطعا در طول دوران بارداری یا به محض زایمان این بیماری به طور کامل برطرف خواهد شد.

آیا مشاوره‌ ژنتیک، قبل از بارداری لازم و ضروری است؟

مشاوره‌ ژنتیک، قبل از بارداری یکی از رایج ترین غربالگری های پیش از حاملگی است که عمدتا برای زوجینی توصیه می شود که نسبت فامیلی با همدیگر دارند و یا یکی از اعضای خانواده آنها از بیماری های ژنتیکی همچون هموفیلی، آنمی یا معلولیت های جسمی و دهنی رنج می برند.
مشاوره‌ ژنتیک به شما کمک می کند تا به میزان بسیار بالایی از سلامت جنین خود در دوران بارداری و پس از زایمان آگاه شوید.

کلام آخر

همه زنان حق دارند از یک حاملگی سالم با کمترین عواض برخوردار شوند و مشکلات یا نگرانی های خود را در این زمینه به راحتی پیگیری کنند. مشاوره پیش از بارداری علاوه بر سلامت مادر می تواند در تشخیص وضعیت جنین و سلامت وی نقش بسیار پر رنگی داشته باشد.
گاهی با توجه به سوابق پزشکی پزشک عمومی یا ماما ممکن است قبل از اقدام به بارداری به شما توصیه نماید تا از مشاوره تغذیه قبل از بارداری برای بهبود رژیم غذایی و سبک زندگی خود کمک بگیرید. هنگامی که قصد دارید تا باردار شوید به یک مرکز بهداشت یا پزشک زنان و زایمان مراجعه کنید تا برای افزایش سلامت و شانس بارداری خود یک دوره مشاوره قبل از بارداری ترتیب دهید.
در طول این دوره شما با پزشک خود صبحت خواهید کرد و عنوان می کنید که در برای باداری بهتر چه چیزی برای شما مهم است؟ در اولین جلسه مشاوره، ماما یا پزشک با شما صحبت می کند تا در مورد نیازها، سوابق پزشکی و روحیات شما در دوران بارداری اطلاعات کافی کسب نماید.
این مشاوره اولیه در مورد سبک زندگی و آمادگی شما برای بارداری و نحوه دریافت مراقبت های بهداشتی مورد نیاز در دوران بارداری است. شما باید برای افزایش سلامت پیش از بارداری مصرف سیگار و الکل را کنار بگذارید و از یک رژیم غذایی سالم ، ورزش منظم و …. پیروی کنید.

 

سوالات متداول

آیا مشاوره قبل از بارداری اجباری است؟

به طور کلی مشاوره قبل از بارداری برای افرادی که قصد مادر شدن دارند اجباری نیست؛ اما مادران بالای 35 سال و افرادی که دارای بیماری های پرخطر همچون فشارخون بالا، دیابت و.. هستند باید قبل از اقدام به بارداری با یک پزشک حاذق مشورت نمایند.

آزمایشات پیش از بارداری شامل چه مواردی است؟

آزمایش خون و ادراد ساده ترین یا رایج ترین نوع معاینات قبل از بارداری است که در طول آن هپاتیت B، HIV، سیفلیس، هموگلوبین (درصد خون) ، فریتین سرم (سطح آهن) و گروه خونی به همراه آنتی بادی ها به طور کامل بررسی می شود.

اگر در قبل و حین بارداری تبخال تناسلی را بر روی بدن خود مشاهده کنم چه اتفاقی می افتد؟

اگر برای اولین بار در دوران بارداری نشانه های تبخال جنسی را در اطراف دستگاه تناسلی خود تجربه کردید ، باید این موضوع را فورا با پزشک خود در میان بگذارید.

نظر شما
تمامی حقوق وب سایت متعلق به نورسته می باشد
کپی رایت 2024 | طراحی وب سایت توسط دارکوب
Tellephone