رابطه جنسی در دوران بارداری قابل انجام است؟

معمولا زنان باردار و همسران آنها در مورد ایمن بودن رابطه جنسی در دوران بارداری نگرانی‌ هایی دارند. شاید برای شما هم سوال باشد که آیا با رابطه جنسی امکان آسیب رسیدن به جنین وجود دارد؟ آیا در دوران بارداری باید از رابطه جنسی پرهیز کرد یا خیر؟ اگر شما هم در این مورد سوالاتی دارید، در ادامه این مطلب از کلینیک نورسته با ما همراه باشید تا جواب سوالات خود را به صورت کامل دریافت کنید.

چگونه جنسیت جنین را مشخص کنیم؟

 

آیا رابطه جنسی در دوران بارداری خطرناک است؟

به صورت کلی داشتن رابطه جنسی در دوران بارداری امری نرمال و طبیعی است. البته این مسئله در زمانی صدق می‌ کند که بارداری در شرایط طبیعی انجام شده باشد. دقت داشته باشید که مقاربت جنسی و حرکات آمیزشی به جنینی که تحت حفاظت رحم و جدار عضلانی شکم و مایع آمنیوتیک قرار دارد، آسیبی نمی‌ رساند.
این را هم در نظر داشته باشید که انقباضات ناشی از ارگاسم مشابه انقباضات زایمانی نیستند. با این حال پزشکان توصیه می‌ کنند از رابطه جنسی در هفته‌ های پایانی بارداری خودداری کنید. زیرا پزشکان معتقدند هورمون‌‌‌ های موجود در مایع منی، می‌ تواند موجب تحریک انقباضات رحمی شوند.

 

زایمان طبیعی با نورسته

 

تغییرات میل جنسی مادر

بسیاری از زنان باردار در حین رابطه جنسی احساس متفاوتی را تجربه می‌ کنند. برای برخی از آنها رابطه جنسی لذت بخش است و برای برخی دیگر لذت بخش نیست. دقت داشته باشید که افزایش جریان خون به لگن باعث تورم واژن می‌ شود. به همین دلیل میل جنسی بسیاری از زنان در این دوره افزایش پیدا می‌ کند.
همچنین ترشحات بیشتر واژن در این دوره می‌‌‌‌‌‌ تواند رابطه جنسی را به مراتب لذت بخش‌ تر کند. البته گاهی متورم شدن واژن احساس نامطلوب پر بودن را به شما می‌ دهد. ممکن است در زمان نزدیکی، پس از آن یا بعد از ارگاسم یک سری گرفتگی‌ ها یا انقباضات ملایم در ناحیۀ شکمتان احساس کنید.

 سه ماهه اول بارداری

معمولا در سه ماهه اول بارداری در ناحیه پستان‌ ها احساس درد، خارش و یا حساسیت به لمس وجود دارد. البته به مرور زمان احساس درد کمتر می‌ شود. ولی امکان حساس‌ تر شدن پستان‌ ها نیز وجود دارد. بسیاری از زنان متوجه این افزایش حساسیت می‌ شوند. به همین دلیل دوست ندارند همسرشان آنها را لمس کند.
در سه ماهه اول، رابطه جنسی گاهی موجب احساس خستگی زیاد، بدخلقی یا تهوع و استفراغ می‌ شود. ولی در سه ماهه دوم با رفع احساس تهوع، امکان بازگشت میل جنسی مادر وجود دارد.

سه ماهه سوم بارداری

در سه ماهه سوم و به خصوص در ماه‌ های پایانی ممکن است میل جنسی زن مجددا کاهش پیدا کند؛ زیرا در این مرحله شکم بسیار بزرگ شده است و ممکن است مادر احساس خارش و یا احساس خستگی زیادی داشته باشد. همچنین گاهی زن اعتماد به نفس خود در مورد اندام‌‌‌ هایش را از دست می‌ دهد یا زایمان و تولد ذهن او را مشغول کرده است.
در واقع برای داشتن یک رابطه جنسی خوب باید به وضعیت جسمی و روحی شریک زندگی خود توجه کنید. توصیه می‌‌‌‌‌‌‌ کنیم هر چیزی که باعث ناراحتی شما می‌ شود را با همسرتان در میان بگذارید.

آگاهی از تغییرات بدن در بارداری

تغییرات میل جنسی پدر

بسیاری از مردها بعد از بارداری، همسرشان را مانند گذشته یا حتی بیشتر از گذشته جذاب می‌ بینند. ولی در این بین مردانی هم وجود دارند که بعد از بارداری همسرشان میل جنسی خود را به گونه‌ ای از دست می‌ دهند. اما دقت داشته باشید که این مسئله به معنای از بین رفتن علاقه او به شما نیست.
از دلایل کاهش میلی جنسی مردان می‌ توان به استرس‌ های ناشی از پدر شدن، نگرانی‌ ها و مهمتر از همه ترس از آسیب رسیدن به کودک اشاره داشت.
اگر می خواهید همسر شما از عدم آسیب رسیدن به کودک در حین رابطه جنسی اطمینان حاصل کند، توصیه می‌ کنیم به پزشک مراجعه کنید. به این صورت می‌ توانید اطلاعات لازم در این زمینه را کسب کنید. حرف زدن در مورد ترس ها و نگرانی ها، نیازها و خواسته‌ ها از اهمیت فراوانی برخوردار است.
در واقع روابط صریح و دور از پیچیدگی می‌ تواند نگرانی‌ های شما و همسرتان را به طرز چشمگیری کاهش دهد.

 

مشاوره بارداری

 

رعایت بهداشت در روابط جنسی

اگر رابطه جنسی توسط پزشک منع نشود، یعنی خطری برای مادر و جنین ندارد. به هر حال پدر و مادر باید مسائل بهداشتی را برای جلوگیری از هر گونه مشکلی رعایت کنند. در صورتی که شما و یا همسرتان بنابر هر دلیلی در معرض خطر بیماری‌ های آمیزشی قرار دارید، باید از نزدیکی جنسی در دوران بارداری خودداری کنید و در زمان رابطه جنسی از کاندوم لاتکس استفاده کنید.
اگر شما و یا همسرتان مبتلا به تبخال تناسلی فعال یا در آستانه ابتلا به آن هستید، بهتر است از رابطه جنسی خودداری کنید. این مسئله در ماه‌ های آخر بارداری از اهمیت بسیاری برخوردار است. در صورتی که همسر شما دچار تبخال دهانی است، حتی اگر علائم تبخال بروز نکرده، توصیه می‌ کنیم از رابطه جنسی دهانی در تمام دوران بارداری خودداری کنید.
در صورت وجود مشکلاتی نظیر: هموروئید، بواسیر، پایین بودن جفت و … از رابطه مقعدی جدا خودداری فرمایید. تمامی موارد ذکر شده می‌ تواند بی‌ خطر بودن رابطه جنسی و سلامتی شما و جنین را تضمین کند.

موارد منع رابطه جنسی در دوران بارداری

گاهی به دلایل مختلفی پزشک توصیه می‌ کند از برقراری رابطه جنسی در این دوران پرهیز کنید. برخی از این دلایل به شرح زیر است:

نکته: ممنوع شدن رابطه جنسی صرفا به معنای مقاربت نیست. یعنی در این دوران باید از هرگونه برانگیختگی جنسی و ارگاسم جلوگیری شود.

نکاتی در مورد رابطه جنسی در دوران بارداری

دقت داشته باشید که شرایط بارداری هر زن به خصوص احساس آن در مورد رابطه جنسی متفاوت است. بسیاری از زنان در این دوران میل جنسی خود را از دست می‌ دهند. در این بین میل جنسی برخی از زنان بیشتر از گذشته می‌ شود.
در واقع میل جنسی در دوران بارداری به دلیل تغییرات هورمونی می‌ تواند افزایش یا کاهش یابد. بعضی از زنان با بزرگ‌ تر شدن شکمشان میل جنسی خود را از دست می‌ دهند. در صورتی که برخی از زنان با بزرگ‌ تر شدن شکم و پستان‌ هایشان احساس می‌ کنند جاذبه جنسی آنها افزایش پیدا کرده است.
به همین دلیل بهتر است در مورد احساسات جنسی خود با شریک زندگیتان حرف بزنید. گاهی نیاز است پوزیشن جنسی خود را تغییر دهید. این مسئله در اواخر بارداری اهمیت زیادی پیدا می‌ کند؛ زیرا تحریک‌ پذیری و راحتی مادر به این مسئله بستگی دارد.
بعد از ماه چهارم بارداری از دراز کشیدن به پشت یا همان حالت طاق باز در حین رابطه جنسی خودداری کنید. با این کار می‌‌‌‌‌‌ توانید از وارد شدن فشار به جنین در حال رشد جلوگیری کنید. از پوزیشن‌ هایی که می‌ تواند باعث راحتی زن شود، می‌ توان به پوزیشن جنسی پهلو به پهلو اشاره داشت.

رابطه جنسی پس از زایمان

شش هفته بعد از زایمان را دوره پس از زایمان یا Postpartum Period می‌ نامند. در این دوران معمولا رابطه جنسی اولویت آخر افراد است. از دلایل کاهش میل جنسی در این دوران می‌ توان به موارد زیر اشاره داشت:

تماس با نورسته

رابطه جنسی بهتر است بعد از بهبود کامل محل برش و یا بهبودی بافت‌ های ظریف واژن صورت بگیرد. دقت داشته باشید که روند بهبودی معمولا تا چندین هفته زمان می‌‌‌‌ برد. طبق توصیه اکثر پزشک‌ ها بهتر است تا 6 هفته پس از زایمان رابطه جنسی برقرار نشود. با این حال می‌ توانید در این مورد با پزشک خود مشورت کنید.
یکی از مهم‌ترین مواردی که در مورد رابطه جنسی باید در نظر گرفته شود، آمادگی فرد از نظر جسمی و روانی است. به همین دلیل باید کمی صبور باشید؛ زیرا مسائل و مشکلات مربوط به مراقبت از فرزندان می‌ تواند برگشت به زندگی جنسی را به تعویق بیاندازد.

جمع بندی

در این مقاله به نکات مهم در مورد رابطه جنسی در دوران بارداری پرداختیم. در صورتی که در دوران بارداری به سر می‌ برید، توصیه می کنیم در مورد رابطه جنسی در دوران بارداری اطلاعات لازم را کسب کنید. برای این کار بهتر است با یک متخصص زنان و زایمان مشورت کنید. اگر به تازگی قصد بچه دار شدن دارید، بهتر است زیر نظر پزشک مصرف ویتامین های مورد نیاز قبل از بارداری را شروع کنید. از بهترین و معتبرترین کلینیک‌‌‌‌‌ ها می‌ توان به کلینیک نورسته اشاره داشت. با مراجعه به این کلینیک می توانید تمامی اطلاعات لازم در مورد رابطه جنسی در دوران بارداری و زایمان در آب را به صورت کامل کسب کنید.

 

سوالات متداول

آیا رابطه جنسی در دوران بارداری ممنوع است؟

خیر؛ اگر پزشک شما را از رابطه جنسی منع نکرده یعنی برقراری رابطه جنسی خطری برای شما ندارد.

آیا امکان افزایش میل جنسی در دوران بارداری وجود دارد؟

بله؛ میل جنسی بسیاری از زنان در این دوران افزایش می‌ یابد.

در چه شرایطی رابطه جنسی ممنوع است؟

در صورت وجود خطر سقط یا سابقه قبلی آن، خطر زایمان زودرس، نشت مایع از کیسه آمنیوتیک و یا پارگی آن، خونریزی یا ترشحات واژینال یا درد کرامپی و بدون علت شکم، باز شدن زود هنگام گردن رحم، قرارگیری جفت در بخش تحتانی رحم، دو قلو، سه قلو یا چند قلو بودن بارداری رابطه جنسی ممنوع است.

آیا رابطه جنسی بعد از زایمان ممنوع است؟

بر اساس توصیه اکثر پزشک‌ ها بهتر است تا 6 هفته پس از زایمان رابطه جنسی برقرار نشود.

چه مواردی موجب کاهش میل جنسی زنان بعد از زایمان می‌ شود؟

از جمله مواردی که باعث کاهش میل جنسی زنان می شود می توان به خستگی ناشی از فرایند طولانی بارداری و زایمان، مشکلات روحی روانی نظیر افسردگی پس از زایمان، بهبودی برش های شکمی بعد از سزارین، بهبودی اپیزیوتومی، خونریزی طبیعی بعد از زایمان، نیازهای نوزاد، تغییرات هورمونی، درد پستان ها در اثر شیردهی، نگرانی در مورد مراقبت از نوزاد و یا مشکلات عاطفی با همسر اشاره داشت.

نظر شما
تمامی حقوق وب سایت متعلق به نورسته می باشد
کپی رایت 2024 | طراحی وب سایت توسط دارکوب
Tellephone